Va intra Consiliul Județean Timiș în faliment? Administrația PNL trebuie să finalizeze extinderea de la Dumbrăvița până la sfârșitul anului 2023

Incompetența administrației PNL a Consiliului Județean Timiș, condusă de Alin Nica, declarat în luna ianuarie 2023 în conflict de interese de către Agenția Națională de Integritate, care a înaintat pe numele său și două dosare penale la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pentru fals în declarații și folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane, poate pune în pericol pe termen lung stabilitatea financiară a CJ Timiș.

Totul pleacă de la rezilierea contactului de execuție a lucrării pe fonduri europene privind extinderea la patru benzi a drumului județean Timișoara – Dumbrăvița – Giarmata – autostrada A1.

Administrația PNL a Consiliului Județean Timiș a preluat conducerea CJ Timiș la sfârșitul lunii octombrie 2020, când lucrările erau începute, iar după câteva luni proiectul a fost blocat, ajungând-se la rezilierea contractului cu firma Tehnocer SRL, deoarece executase doar 20% din lucrare.

A durat aproape un an doar reluarea procedurilor de achiziție pentru încheierea unui nou contract de execuție, la ora actuală fiind în procedură de licitație tronsonul dintre Centura Timișoara și autostrada A1, cu termen de finalizate în luna martie, însă la o valoare exorbitantă, deoarece în luna octombrie 2022, administrația PNL a Consiliului Județean Timiș a scumpit cu 86% valoarea lucrării.

“(…) Noul PT pe tronsonul doi care este critic pentru noi, cel între autostradă și centură a fost finalizat, am actualizat valoarea din deviz care este cu 86% mai mare decât cea inițială stabilită în 2017 (…)“, a spus la vremea respectivă șeful CJ Timiș, Alin Nica.

Mai concret, investiția demarată în septembrie 2020 avea în total un cost de aproximativ 75 de milioane de lei, iar noua valoare stabilită de CJ Timiș în luna octombrie 2022 se ridică la 81 de milioane de lei doar pe tronsonul Centura Timișoara și autostrada A1, deci doar pentru jumătatea din lucrare, la ora actuală fiind în analiză și reactualizarea prețului pentru tronsonul dintre Timișoara – Dumbrăvița – Centura Timișoara.

Săptămâna trecută, viceprimarul USR al Timișoarei, Ruben Lațcău, îi atrăgea atenția șefului CJ Timiș, Alin Nica, să demisioneze sau să pună mâna pe lopată pentru a da drumul la lucrările de extindere de la Dumbrăvița, așa cum puteți citi AICI, deoarece există pericolul ca CJ Timiș să piardă fondurile europene, situația în care ar trebui să finalizez lucrarea pe bani proprii, dar să și restituie banii europenei decontați, care nu se știe la ce valoare sunt din cauza lipsei de transparență a administrației PNL a Consiliului Județean Timiș, condusă de Alin Nica, care nu a prezentat niciodată în cei două ani și jumătate de mandat situația detaliată a proiectului, ci doar frânturi, scuze și pasarea responsabilității.

Astăzi, 9 februarie, ADR VEST, instituție prin care a fost asigurată finanțarea europeană a proiectului, pune o presiune suplimentară pe Consiliul Județean și a transmis printr-un comunicat de presă că modificările la Proiectul Tehnic se încadrează în prevederile contractului de finanțare, ceea ce înseamnă că CJ Timiș trebuie să finalizeze întreaga lucrare, deci și extinderea prin Dumbrăvița, până la finalul anului.

Soluția de reproiectare a DJ 691, tronsonul 1, aferent comunei Dumbrăvița, propusă de UAT Județul Timiș, se încadrează în prevederile contractului de finanțare și este avizată de ADR Vest. Urmare a întâlnirilor și discuțiilor cu partenerii implicați în proiectul „Modernizare DJ 691: lărgirea la 4 benzi a sectorului Km. 2+725 (sens giratoriu) – Centura Timișoara și Centura Timișoara – Autostrada A1 (Km. 12 + 975)”, finanțat prin Regio – Programul Operațional Regional 2014-2020, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest a avizat soluția pentru extinderea drumului județean la patru benzi de circulație, câte două benzi pe fiecare sens, și menținerea liniei de troleibuz existentă, propusă de UAT Județul Timiș, în calitate de lider de parteneriat, în condițiile implementării acesteia cu respectarea normelor de proiectare și a legislației în vigoare. Soluția de reproiectare aferentă tronsonului 1 al DJ 691, respectiv cel cuprins între km 2+725 și km 5+800, pe teritoriul comunei Dumbrăvița, se încadrează în prevederile contractului de finanțare. Având în vedere importanța proiectului pentru comunitățile pe care le deservește, ADR Vest a organizat și mediat mai multe întâlniri tehnice și de decizie cu beneficiarul proiectului și cu partenerii implicați, astfel încât să poată fi identificate cele mai bune soluții pentru depășirea cu succes a impedimentelor și a dificultăților apărute pe parcursul implementării proiectului. ADR Vest asigură în continuare tot suportul tehnic necesar pentru continuarea investiției. Precizăm faptul că proiectul trebuie implementat de către beneficiar conform contractului și termenelor impuse prin POR 2014-2020, până la sfârșitul anului 2023, data finală până la care se vor putea realiza plăți din fonduri europene în cadrul programului“, se arată în comunicatul ADR Vest.

Cum va putea însă Consiliul Județean Timiș să finalizeze o asemenea lucrare până la finalul anului dacă nici măcar nu există un construct de execuție, iar licitația este în derulare doar pentru un tronson din cele două ale proiectului și ea poate fi și contestată?

Dacă nu va finaliza lucrarea există riscul ca CJ Timiș să intre în faliment sau incapacitate de plată având în vedere valoare enormă a proiectului, care depășește cu mult posibilitățile financiare ale Consiliului Județean?

Sunt întrebări la care atunci când va sta la serviciu, șeful PNL și CJ Timiș, Alin Nica, va trebui să răspundă.

Recomandările noastre

Cele mai citite articole