Timiș: proiectul autostrăzii Timișoara – Moravița a ajuns la faza studiilor – se execută foraje în zona Liebling și Jebel

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat la începutul lunii aprilie că studiul de fezabilitate pentru şoseaua de mare viteză Timişoara-Moraviţa are o lună întârziere şi va fi gata în septembrie.

E undeva cu o lună întârziat studiul de fezabilitate pe Timişoara-Moraviţa. Undeva în septembrie va fi finalizat, ceea ce înseamnă că în toamnă va putea fi lansat în licitaţie. E cel mai scurt traseu Gdansk-Salonic. Am avut o discuţie şi cu domnul Ilie Bolojan (preşedintele CJ Bihor, n.r.) despre drumul expres Oradea-Arad. Vor termina şi ei studul de fezabilitate undeva în aceeaşi perioadă cu Timişoara-Moraviţa, astfel încât să fie lansată în această toamnă partea de execuţie de la Oradea la Moraviţa, sigur, separat”, a declarat ministrul Transporturilor, în luna aprilie la Timișoara.

Astăzi, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara a anunțat că se lucrează la studiul geotehnic.

“În etapa de elaborare a studiului de fezabilitate pentru obiectivul Autostrada #A9 Timișoara – Moravița, în această perioadă se execută foraje pentru studiul geotehnic în zona localităților Liebling – Jebel. Forajele sunt executate de echipele Formin S.A în cadrul contractului derulat de firma SEARCH CORPORATION“, a transmis DRDP Timișoara.

Studiul de fezabilitate pentru Autostrada Timişoara-Moraviţa, care ar urma să realizeze conexiunea cu Serbia şi să fie legată de şoseaua de mare viteză Belgrad-Vatin, conform unui memorandum semnat vara trecută la Timişoara de ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, şi Tomislav Momirovic, ministrul Construcţiilor, Transporturilor şi Infrastructurii din Serbia, a fost majorat cu peste 16%, de la 8.727.474 lei fără TVA la 10.155.287 lei fără TVA, adică la final va costa aproape 2 milioane şi jumătate de euro cu TVA. Diferenţa a fost luată din rezerva prevăzută în contractul de finanţare cu bani europeni. Demersul a fost justificat prin cele trei crize care au dus la instabilitatea din piaţa construcţiilor: criza economică post-Covid, criza energiei şi criza cauzată de conflictul militar din Ucraina, potrivit informaţiilor din SEAP.

Termenul pentru finalizarea studiului de fezabilitate, care era iniţial 4 mai 2022, a fost prelungit deja de două ori, ultima oară până pe 9 septembrie 2023.

Nouă autostradă va avea 73 de kilometri în total, pe teritoriul României, de la Timişoara, până la Moraviţa, la ieşirea din ţară spre Serbia. Trecerea spre Serbia se va face printr-un punct de trecere a frontierei nou, ce se va afla la aproximativ 1,55 km faţă de actuala vamă de la Moraviţa.

Autostrada Timişoara-Moraviţa (A9) se va desprinde din A1, în zona Remetea Mare, continuând prin Giroc şi Jebel, judeţul Timiş.

CNAIR şi Ministerul Transporturilor au semnat încă din august 2019 contractul de finanţare pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Timişoara-Moraviţa, pentru a obţine fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 1.

Recomandările noastre

Cele mai citite articole