Timiș: dezastru la centrul de plasament al DGASPC din Lugoj unde erau cazați 14 copii – a fost suspendată activitatea – șeful Consiliului Județean, Alin Nica, spune că nu știa nimic

Două centre, unul de timp familial în care erau cazaţi 5 copii şi un centru de plasament în care se aflau 14 copii, au fost închise tempora marți în urma controalelor organizate de Prefectura Timiş.

Reprezentanţii instituţiei afirmă că au fost găsite ”nereguli de funcţionare majore”, fără a preciza care sunt acestea.

În cursul zilei de astăzi, cele 3 comisii mixte de control formate sub coordonarea Instituţiei Prefectului – Judeţul Timiş au controlat un număr de 17 centre situate pe raza judeţului Timiş, în localităţile: Lugoj, Jimbolia, Nădrag, Tomeşti, Găvojdia, Criciova, Comloşu Mare, Lenauheim şi Checea. În urma acţiunilor de control efectuate astăzi, au fost depistate nereguli de funcţionare majore la 2 centre, care ulterior controlului au fost închise temporar: Fundaţia Sf. Francisc – Casa de tip familial «Sf. Arhanghel Mihail» Jimbolia cu 5 copii aflaţi în găzduire şi Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Timiş – Centrul de plasament Lugoj cu 14 copii aflaţi în găzduire. Cele două centre vor rămâne închise temporar până la remedierea deficienţelor constatate, iar pe toată această perioadă persoanele aflate în grija acestor centre vor fi relocate”, se arată într-un comunicat de presă, de marţi, al Prefecturii Timiş.

Deși DGASPC Timiș se află în subordinea Consiliului Județean Timiș, șeful instituției, Alin Nica, declară că nu știa nimic.

Nu mi-a fost adusă la cunoștință vreo situație problematică legată de centrele administrate de către DGASPC. Acum câteva zile am avut o discuție cu directoarea interimară, Carmen Apostol, care m-a asigurat de buna desfășurare a activității în toate centrele, aspecte monitorizate periodic și de echipa vicepreședintelui Cristian Moș. Doamna directoare va prezenta un raport asupra motivelor închiderii centrului de la Lugoj, iar persoanele responsabile pentru neîndeplinirea condițiilor impuse de lege vor răspunde direct” a declarat Alin Nica, președintele CJ Timiș, într-un punct de vedere transmis pe Whatsapp.

La rândul său, conducerea DGAPC Timiș spune că actuala clădire de la Lugoj, care a făcut obiectul controlului, a fost renovată anul trecut.

În urma misiunii de control care a avut loc, în data de 11.07.2023, la Centrul de Plasament Lugoj, aflat în structura Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Timiş, şi în urma măsurilor lăsate de organele de control, intens mediatizate în mass-media locală şi naţională, dorim să vă comunicăm următoarele precizări, acestea pornind din necesitatea de a clarifica opiniei publice situaţia acelui centru. Prin Strategia Județeană, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Timiș are ca obiectiv pentru protecția copilului – Dezvoltarea de servicii alternative la îngrijirea instituțională – Închiderea tuturor instituțiilor de tip clasic, printre acestea numărȃndu-se şi Centrul de Plasament Lugoj, prin înființarea de case de tip familial și apartamente. Procesul de închidere face parte din Strategia naţională de dezinstituţionalizare a copiilor din sistemul de protecţie specializată şi a demarat în anul 2019. Printr-un parteneriat al DGASPC Timiş şi beneficiind de finanţare prin intermediul fondurilor europene acordate prin Programul Operaţional Regional, au fost identificate alternative pentru cei 90 de copii care au fost rezidenţi ai acestui centru. Ultima etapă a acestui program de reorganizare se finalizează în acest an, prin mutarea celor 16 copii rămaşi în Centrul de Plasament Lugoj în cele 3 case de tip familial care vor fi date în folosinţă în cel mai scurt timp posibil, respectiv pȃnă la finalul lunii decembrie 2023. Menţionăm că actuala clădire de la Lugoj, care a făcut obiectul controlului din 11 iunie a.c., şi a cărei zonă de dormitoare a fost suspendată prin măsură dispusă de Oficiul pentru Protecţia Consumatorului, a fost renovată anul trecut, mobilierul fiind doar reparat, avȃnd în vedere faptul că, la sfȃrşitul acestui an, prin Hotărȃrea de Consiliu Judeţean nr.16/2023, clădirea va primi o nouă destinaţie, respectiv serviciu rezidenţial pentru adulţi cu dizabilităţi, în acest sens urmȃnd să fie recompartimentată şi mobilată cu mobilier specific pentru persoanele adulte cu dizabilităţi, în prezent fiind nejustificate investiţii majore în această clădire. În ceea ce priveşte îngrijirea tinerilor aflaţi cu măsură de protecţie în cadrul centrului, este important de menţionat că nu a fost periclitată sănătatea sau starea fizică a acestora. Precizăm faptul că, în continuare, se vor depune toate diligenţele astfel încȃt procesul de închidere a acestui centru de plasament să fie realizat în acest an, în aşa fel încȃt copiii şi tinerii să continue să beneficieze de cele mai bune condiţii de trai, avȃnd în vedere faptul că instituţia noastră urmăreşte în permanenţă respectarea interesului superior al beneficiarilor, copii şi adulţi deopotrivă“, se arată într-un comunicat al DGAPSC Timiș.

Verificările se fac la centrele rezidenţiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidenţiale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi şi cele destinate copiilor.

În cursul zilei de luni au fost date amenzi de aproximativ 30.000 de euro şi s-a luat decizia închiderii temporare, până la remedierea problemelor depistate, a unui centru pentru persoanele fără adăpost din Timişoara care aparţine unei fundaţii.

În total, sunt 112 astfel de centre.

Acţiunile de verificare sunt făcute de către comisii mixte de control formate din reprezentanţi ai unor instituţii cu drept de control: Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Timiş, Direcţia de Sănătate Publică Timiş, Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiş, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Timiş, Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Timiş, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Timiş, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ”Banat” Timiş.

Recomandările noastre

Cele mai citite articole