Consilierul local PNL, Dan Diaconu, explică de ce a votat împotriva măririi taxelor în Comisia de specialitate a Consiliului Local și de ce nu sunt necesare măririle. Fostul viceprimar explică și de ce pe vreme sa taxele au fost mărite. Proiectul ar urma să intre, în curând, în dezbaterea plenului CLT.
“Astăzi(n.r. ieri) am votat 𝗶̂𝗺𝗽𝗼𝘁𝗿𝗶𝘃𝗮 𝗽𝗿𝗼𝗶𝗲𝗰𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗱𝗲 𝗰𝗿𝗲𝘀̦𝘁𝗲𝗿𝗲 𝗮 𝘁𝗮𝘅𝗲𝗹𝗼𝗿 𝘀̦𝗶 𝗶𝗺𝗽𝗼𝘇𝗶𝘁𝗲𝗹𝗼𝗿 în Comisia de specialitate pe care o conduc. Proiectul a fost totuși avizat cu voturile USR și PSD. Sper ca în plen să fie altfel. Urmează un text destul de lung și tehnic, dar cred că e momentul ca acest text să apară.
Preambul: Pentru a evita discutiile ulterioare am facut parte din administratia care a marit pentru 2019 impozitele si taxele locale. Aceasta trebuia sa fie o masura temporara. Motivele ei au fost nu elucubratiile actualilor conducatori legate de managementul financiar ci cele ce le voi detalia mai jos. Inainte de a face asta insa trebuie sa intelegem ca veniturile proprii ale unei primarii sunt reprezentate in principal de cotele din impozitul pe venit ale persoanelor ce lucreaza pe raza respectivei localitati – proportia variaza, dar e in jur de 60% din veniturile proprii.
Motivele pentru 2019 au fost urmatoarele:
🟦 Scaderea impozitului pe venit de la 16% la 10% in 2018, necompensată de catre Guvern, o masura salutară pentru salariați, dar realizați ce însemna pentru bugetul local
🟦 Transferul cheltuielilor sociale cu persoanele cu handicap de la bugetul de stat catre bugetul local (aproape 60 de milioane de lei).
Aceste măsuri au dus la o prognoza de scadere a veniturilor la bugetul local cu peste 120 de milioane de lei (dintr-un buget propriu de aproximativ 700 de milioane de lei). Fara aceasta masura eram practic in incapacitate de plata.
Aceste motive nu mai sunt valabile astazi. Cheltuielile sociale cu persoanele cu handicap au revenit la guvern(transfer), iar cotele din impozitul pe venit au crescut constant in acesti ani, practic in acest moment Primaria incaseaza cu peste 40% mai mult din aceste cote fata de anul 2019.
🟡 De ce sunt 𝐢̂𝐦𝐩𝐨𝐭𝐫𝐢𝐯𝐚 𝐜𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐞𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫, ba mai degrabă pentru o scădere și ce cred că ar trebui făcut?
🔷 𝗣𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗮𝗻𝗲 𝗳𝗶𝘇𝗶𝗰𝗲 – 𝗿𝗲𝘇𝗶𝗱𝗲𝗻𝘁𝗶𝗮𝗹 – locuinte – nu se justifică mărire chiar dacă a fost numită, arogant după părerea mea, cât “o pizza” – iarna și anul care ne așteaptă vor fi foarte grele, orice creștere suplimentară adaugă la povară. Utilitățile vor crește foarte mult, chiar compensate de către guvern, iar alimentele se așteaptă să crească cu 15% minim. Impactul bugetar e nesemnificativ practic, asa cum ponderea acestor impozite in veniturile primarie este una foarte mica. Nu cred că o creștere este oportună.
🔷 𝗣𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗮𝗻𝗲 𝗷𝘂𝗿𝗶𝗱𝗶𝗰𝗲 – 𝗻𝗲𝗿𝗲𝘇𝗶𝗱𝗲𝗻𝘁𝗶𝗮𝗹 – cred că e 𝗺𝗼𝗺𝗲𝗻𝘁𝘂𝗹 𝘂𝗻𝗲𝗶 𝘀𝗰𝗮̆𝗱𝗲𝗿𝗶. Argumentele sunt următoarele:
🔹 Primăria a încasat din cotele de impozit pe venit pe primele 8 luni ale anului – (august 2021, față de august 2019) cu peste 30% mai mult – respectiv cu peste 105 milioane de lei în plus (266 de milioane în 2019 – 371 de milioane în 2021). E evident că aceste diferențe uriașe de bani nu se văd în calitatea serviciilor publice, sau în investiții. Preconizez că, la sfârșitul anului, sumele încasate în plus față de 2019 vor fi de peste 150 de milioane de lei. (Să nu vă gândiți că autoritatea locală are vreun merit aici – nici măcar nu colectează aceste sume – creșterea vine din procentul alocat prin legea bugetului de stat, din măsurile de stimulare din timpul pandemiei care au “albit” un număr mare de slujbe și din fondurile europene pentru IMM-uri care au stimulat de asemenea existența unui număr mai mare de angajați legali și în general de creșterile din privat).
🔹 Companiile (incluzând sectorul HORECA, sau poate mai ales, cel jignit de city-manager în dezbaterea publică) se vor confrunta în continuare atât cu efectele pandemiei, cât și cu cele legate de creșterea exponențială a prețului utilităților. Un minim gest de sprijin ar fi de dorit din partea administrației.
🔷 Cred că în sectorul nerezidențial persoanele fizice și cele juridice trebuie să plătească un impozit egal pentru a evita într-adevăr tratamentul diferit. Trebuie însă, ca ambii, să plătească un impozit redus.
🔷 Nu în ultimul rând bonificația de 10% pentru plata anticipată pentru persoane juridice trebuie să se aplice și în anul 2022. Atunci când am propus acest amendament ni s-a explicat că nu va folosi nimeni această facilitate. Surpriza plăcută a fost că e fost folosită de 30% din companii. Asta a dus la încasări semnificative pentru bugetul local în prima parte a anului, atunci când e nevoie de acești bani, o mai bună colectare și un beneficiu net pentru companii de peste trei milioane de lei.
Am ales să prezint aceste date aici pentru că altfel nu am avut nici un fel de discuție cu executivul primăriei cu privire la acest subiect în mod oficial. De precizat că sunt considerentele mele personale care pot sau nu să coincidă cu poziția partidului pe care îl reprezint. PNL a anuntat ca va vota impotriva cresterii taxelor si impozitelor“, spune Dan Diaconu pe pagina sa de Facebook.
Recent, PSD Timișoara anunța că va vota împotriva măriri de taxe și impozite, însă conform lui Dan Diaconu, social-democrații au votat pentru în Comisia de specialitate. Rămâne de văzut cum vor vota și în plen, la votul decisiv.