CJ Timiș anunță că extinderea de la Dumbrăvița are un cost nou – 154 de milioane de lei – PSD Timiș susține că Alin Nica poate produce falimentul primei administrații publice județene din România

Consilierii județeni din Timiș au fost convocați într-o ședință ordinară de plen, mâine, 28 februarie.

Pe masa aleșilor se află mai multe proiecte de hotărâre, prin care și o adevărată bombă cu ceas, care ar putea îngenunchea administrația județeană pe mai mulți ani și ar putea produce falimentarea primei administrații publice județene din România, fapt semnalat deja de Buletin de Timișoara într-un articol din 9 februarie, intitulat: “Va intra Consiliul Județean Timiș în faliment? Administrația PNL trebuie să finalizeze extinderea de la Dumbrăvița până la sfârșitul anului 2023“.

Este vorba despre proiectul privind extinderea la patru benzi a drumului județean Timișoara-Dumbrăvița, Giarmata–autostrada A1, a cărui valoare a fost dublată de administrația PNL condusă de Alin Nica, care recent a fost declarat în conflict de interes și s-a ales cu două dosare penale pentru fals in declarații și  folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane.

Astfel, aleșii județeni au chemați să voteze modificarea proiectului inițial din 2017 și spargerea investiției în două tronsoane distincte, Timișoara – Centura Timișoara (Tronson 1: km 2+725 – 5+800 (3,075 km) și Centura Timișoara – autostrada A1 (Tronson 2: km 5+800 – 12+975 (7,175 km), așa cum găsiți mai jos.

Conform unui proiect de hotărâre valoarea totală a proiectului a fost de 88.914.532,02 lei, iar acum ar ajunge la 154.124.773,38 lei – 48.900.008,52 lei pentru tronsonul 1, prin Dumbrăvița și 75.168.886,39 lei pentru tronsonul 2 între Centura Timișoara – autostrada A1, din care 115.445.533,32 lei, fonduri europene și 38.679.240,06 lei, fonduri proprii ale CJ Timiș.

Cât privește tronsonul 1, adică extinderea prin Dumbrăvița, în document se menționează că nu se cunoaște exact valoare reală, adică consilierii județeni vor vota o estimare.

Mai mult, în PHCL se precizează halucinant pentru un proiect de drumuri că se vor realiza lucrări “minim invazive“.

În cazul Tronsonului 1 Dumbrăvița km 2+725 – 5+800, sumele menționate mai sus rezultă dintr-o alocare financiară în urma aplicării indicelui de ajustare a costurilor, conform prevederilor OUG 64/2022, actualizate prin OUG 171/2022. Valoarea reală însă a investiției pe acest tronson de drum va rezulta din proiectare și va fi cunoscută la finalizarea PT- ului actualizat – adică în luna aprilie 2023. Costurile investiției depind de complexitatea lucrărilor de intervenție. Având în vedere că pe acest tronson se va realiza o lucrare cât mai simplă, costurile asociate nu vor ajunge la suma alocată prin Bugetul proiectului, conform ajustărilor prin OUG 64/2022.(…) Lucrările executate pe tronsonul 1 vor fi de complexitate redusă, minim invazive (…)“, se arată în raportul de specialitate care însoțește proiectul de HCJ.

Cât privește tronsonul 2, adică extinderea drumuri între Centura Timișoara și autostrada A1 și aici există majore neconcordanțe privind sumele de bani.

(…) Valoarea totală a investiției pe tronsonul 2 (inclusiv contravaloarea lucrărilor executate deja), conform Devizului financiar elaborat la 29.09.2022, este de 81.202.820,73 lei.(…). Valoarea estimativă a contractului de execuție lansată pe SICAP în vederea achiziției execuției lucrărilor rămase de executat pe tronsonul 2 este de 63.167.131,42 lei (fără TVA) adică 75.168.886,38 lei (inclusiv TVA). Momentan, procedura de achiziție a execuției pe tronsonul 2 este în desfășurare (evaluarea financiară)“, se mai arată în raportul de specialitate care însoțește proiectul de HCJ..

Ne întrebăm de unde știe CJ Timiș care va fi valoarea estimată a viitorului contract din moment ce licitația nu e finalizată? Cu atât mai mult cu cât nici măcar perioada de contestații nu a fost depășită.

Cât privește termenele de execuție și de finalizare a investiției lucrurile sunt și mai neclare, iar Consiliul Județean recunoaște că poate pierde întreaga finanțare.

Investiția proiectului trebuie realizată pe tot traseul cu lungimea de 10,250 km al DJ 691 supus intervenției prin proiect (tronsonul 1 + tronsonul 2). În cazul nerealizării acestei investiții, în ansamblul său, se pierde întreaga finanțare fiindcă nu se asigură conectivitatea drumului la rețeaua TEN-T și nu se îndeplinește indicatorul de proiect asumat prin Contractul de finanțare. Conform informației actuale, în cazul în care investiția proiectului nu este finalizată până la data de 30.06.2023, se va restitui finanțatorului întreaga finanțare primită pe proiect“, arată raportul de specialitate care însoțește proiectul de HCJ.

Deoarece pierderea finanțării europene este iminentă “beneficiarul Județul Timiș își asumă acoperirea integrală a costurilor de finalizare a investiției si proiectului“ ATENȚIE “după data de 31.12.2023“.

Așadar, Consiliul Județean dorește să își asume finanțarea întregului proiect de 154.124.773,38 lei prin bugetul propriu dacă va pierde banii europeni.

Reamintim că la finalul anului trecut CJ Timiș avea un excedent bugetar de 175 de milioane de lei, care, în aceste condiții, ar putea fi folosit în următorii ani aproape în integralitate doar pentru extinderea la patru benzi a drumului județean.

La aflarea celor înscrise în proiectul de hotărâre, PSD Timiș a luat atitudine și susține, prin intermediul unui comunicat de presă, că, în condițiile date, bugetul Consiliului Județean Timiș va fi blocat pentru mulți ani, iar de aici până la falimentul primei administrații publice județene din România mai este doar un pas.

Incompetența actualei conduceri a Consiliului Județean Timiș nu mai poate fi măsurată, exemplele fiind multiple. Banii se cheltuie cu nemiluita și fără noimă, după bunul plac al președintelui Alin Nica. Studiu de caz: modernizarea DJ 691, între nodul A1 de la Giarmata și până la limita cu județul Arad. Administrația ZERO a CJ Timiș dorește dublarea valorii proiectului de modernizare DJ691 în condițiile în care se află într-un risc major de a pierde întreaga finanțare europeană atrasă de conducerea PSD a CJ Timiș în anul 2018. Pe scurt, valoarea totală a proiectului a crescut de la 80 de milioane de lei, la 154 de milioane de lei, o creștere procentuală de 92%, în timp ce contribuția proprie a Consiliului Județean în cadrul proiectului ajunge de la 12 milioane de lei, la 38, adică o creștere de 216%! Mai mult, Alin Nica solicită consilierilor județeni asumarea acoperirii integrale a costurilor de finalizare a investiției după data de 31.12.2023, în condițiile în care licitația pentru tronsonul cuprins între nodul A1 și centura Timișoarei încă nu este finalizată, și care poate întârzia dacă există contestații, termenul de finalizare fiind martie 2023 și sunt înscriși patru ofertanți. De asemenea, pentru tronsonul cuprins între centură și Timișoara, adică traversarea Dumbrăviței, încă nu este începută procedura de licitație. Situația este una gravă, fapt confirmat și de către finanțatorul proiectului, ADR VEST, care a remis un comunicat oficial prin care a transmis că toate proiectele cuprinse în POR 2014-2020 trebuie implementate până la finele anului 2023, după care nu se mai pot efectua plăți pentru lucrări din cadrul programului. Ce a înțeles Alin Nica din asta? Să dubleze sumele și să propună finalizarea lucrărilor din bugetul CJ Timiș, deși stadiul implementării este foarte întârziat. Spre ce ne îndreptăm, nu e clar, dar în condițiile date bugetul Consiliului Județean Timiș va fi blocat pentru mulți ani, iar de aici până la falimentul primei administrații publice județene din România mai este doar un pas“, se arată în comunicatul PSD Timiș.

În replică, administrația PNL a CJ Timiș aruncă vina în curtea Primăriei Timișoara pe care o acuză că nu a predat la timp stâlpii din Dumbrăvița.

În ceea ce privește creșterea  bugetului pentru modernizarea DJ 691, Consiliul Judeţean Timiș și-a propus să acceseze plafonul maxim de finanțare europeană, mai ales în condițiile în care trebuie corectată documentația tehnică moștenită din mandatul 2016-2020, documentație cu lipsuri majore. De exemplu, analiza de trafic rutier a fost una greșită, astfel că, în prezent, este necesară suplimentarea structurii rutiere cu încă un strat de asfalt. De asemenea conducerea precedentă a uitat de sistemul de iluminat, de trecerea de nivel la cale ferată și de dispozitivele de scurgere a apei pluviale. Este adevărat că dorim să creștem bugetul de modernizare al DJ691 prin atragerea de fonduri europene suplimentare, mai precis 40 milioane de lei în plus. Încurajez aparatul de specialitate al CJ Timiș și urmăresc să facem lucrări de calitate în beneficiul cetățenilor. Costurile neeligibile pe execuție privind DJ691 nu au crescut, deși prețurile au mers în sus, iar pentru o raportare corectă la sume, invit consilierii județeni să își îndrepte atenția către proiectul tehnic din 2020, nu DALI-ul din 2017 când proiectul se afla în stadiu incipient. Totodată, pentru o percepție corectă asupra situației, ar fi util să-l întrebe pe fostul președinte PSD al instituției cum a dat contractul unei firme lipsite de capacitate de implementare. Au fost și sunt făcute în continuare eforturi uriașe pentru salvarea proiectului, atât ADR Vest cât și partenerii au confirmat și susțin viziunea tehnică propusă de Consiliul Județean Timiș prin președintele Alin Nica. Având în vedere complexitatea investiției, modernizarea DJ691 are nevoie de sprijinul partenerilor de proiect. Din păcate, o vreme, acesta a mers cu frâna de mână trasă de către Primăria Timișoara de la care așteptam să ne dea la timp rețeaua de stâlpi ca să putem evita amânările și eventuale costuri suplimentare„, a precizat Alin Nica, șeful CJ și PNL Timiș.

Pe de altă parte, interesant este că raportul de specialitate este asumat doar de șeful CJ Timiș, Alin Nica și “omul său“ de la Dudeștii Noi, Cosmin Ungureanu, adus în administrația județeană ca specialist în achiziții publice dar numit recent ca director al Direcției de Dezvoltare, proiectul nemaifiind avizat nici de administratorul public, nici de către un vicepreședinte.   

Momentan rămâne o singură certitudine, că drumul nu se va lărgi în viitorul apropiat.

Primul tramvai turcesc vine la Timișoara

Primul tramvai turcesc vine la Timișoara. Unul dintre cele 21 de tramvaie achiziționate de Primăria Timișoara de la firma turcească Bozankaya a fost finalizat și trimis spre noi. Tramvaiul a…

Recomandările noastre

Cele mai citite articole