Un sistem inteligent de avertizare a șoferilor la trecerile de pietoni nesemaforizate a fost pus în funcțiune în premieră, în comuna Dumbrăvița.
„Sistemul folosește inteligența artificială, camere video pentru a detecta pietonii care vor să treacă strada pe la o trecere nesemaforizată și pentru a-i avertiza pe șoferi asupra locației acestora. Sistemul pilot a fost creat de o echipă de tineri din Timișoara și are ca scop reducerea numărului de accidente și de incidente în trafic. Sistemul a fost oferit gratuit comunității pentru a fi testat și pentru a-și dovedi eficiența”, transmite Fundația Comunitară Timișoara.
Sistemul-pilot a fost montat la o trecere de pietoni de lângă școala gimnazială din localitate. Acesta a pornit de la ideea de a folosi inteligența artificială, algoritmi de calcul și sistemele de avertizare pentru a preveni accidentele și incidentele din trafic și de o echipă de tineri specialiști din Timișoara. Aceștia și-au dorit să găsească o soluție pentru a-i proteja pe cei mai vulnerabili participanți la trafic – pietonii. Astfel, au creat un start-up, Blume Technologies, și, timp de șase luni au lucrat la acest sistem pilot.
Sistemul este amplasat în zona școlii Dumbrăvița, Timiș, la o trecere de pietoni nesemaforizată și folosește două camere video, una pe fiecare parte a șoselei, pentru a detecta prezența pietonilor în zona de trecere. În momentul în care camerele video detectează pietonii, sistemul acționează semnale luminoase pentru a avertiza șoferii de prezența pietonilor pe partea de carosabil unde se află aceștia și atrage atenția asupra acestora. Pe timp de noapte, sistemul va ilumina trecerea de pietoni, iar în cazul în care se află pietoni la trecere, aceasta va fi supra-iluminată.
„Dacă un pieton așteaptă la trecere – semnalele luminoase se vor aprinde în galben, pe partea lui, pentru a atrage atenția șoferului asupra pietonului. Noi am lucrat și la algoritmi de predicție pentru a determina pe viitor și activitatea de pe trotuar, să putem determina cine se pregătește să ajungă pe trecerea de pietoni. Folosim direcția de deplasare, viteza, poziția corpului. Acest algoritm este încă în lucru și va ajuta la avertizarea șoferului, oferindu-i acestuia un timp suplimentar de frânare”, a spus Robert Olariu, director executiv Blume Technologies.
Timp de șase luni, sistemul și tot ceea ce presupune acesta va fi testat de către specialiștii IT din cadrul Blume Technologies. Tinerii își doresc să aducă îmbunătățiri suplimentare pentru a avertiza suplimentar și pietonii de prezența mașinilor care se apropie pe trecerea de pietoni și își doresc să mai amplaseze un astfel de sistem și în altă locație. Tinerii își doresc să creeze un prototip ce va fi patentat și va putea fi implementat pe scară largă.