Realizatorul de emisiuni muzicale, Mimo Obradov, despre deschiderea TM2023: timișorenii ridiculizați printr-un program “artistic“ aproape nociv – s-a cântat fără claritate

Realizatorul de emisiuni muzicale radio și TV, Mimo Obradov, a comentat pe pagina sa de Facebook, senzațiile pe care le-a trăit cu ocazia deschiderii marelui eveniment Timișoara Capitală Europeană a Culturii.

Critic de muzică și o voce avizată în domeniu, Mimo Obradov, consideră că timișorenii iar au reușit să-și arate partea bună în ciuda tuturor încercărilor de a fi subminați și ridiculizați printr-un program „artistic” aproape nociv.

Nu mi-am propus să comentez ce se întîmplă cu programul Timișoara Capitală Culturală europeană dar e greu să mă abțin cînd e vorba de partea muzicală prevăzută pentru show-ul inaugural. Am fost la deschiderea mare a stagiuni TM 2023 în Piața Unirii. Am asistat la partea cu Duchamp Pilot, Taraf de Caliu și (puțin) din Kalkbrener. Mi-e cam dificil să descriu impresia generală. Nu am putut viziona prima parte (cu Doctorul Sinteză/DJ K-LU și IPR cu invitații) dar fiind artiști timișoreni pe care i-am văzut de multe ori știam despre ce este vorba. La spanioli trupa mi s-a părut ca o unitate Hammond iar dansatorii zburători ca un cabinet Leslie (unii știu la ce mă refer). Sunet fain, stratificat, plăcut urechilor, imaginile colorate, mișcate artistic, impresia de Cirque de Soleil în versiune modestă. Ne-a bucurat ( nu am asistat solitar la în-cîntare) prezența unui jucător local (Horea Crișovan) în echipa străină. A fost o prezență, hai să-i spun, decentă pentru nivelul unui astfel de eveniment. Piața Unirii a fost plină. Nu ticsită dar plină. Onor timișorenilor și goștilor! Am auzit vorbindu-se în maghiară și sîrbă (în mai multe grupuri de spectatori), am remarcat cîțiva tineri de culoare, o pereche din zona arabă, un (primar) neamț cu o nevastă asiată, destui cunoscuți de-ai locului“, își povestește Mimo Obradov experiența din Piață.

Timișorenii au demonstrat că-și iubesc orașul și că le pasă

Nu am văzut rromi. Cei care au apărut pe scenă, Taraf de Caliu, s-au prezentat ca țigani și, la un moment dat i-au introdus și pe „gagii” (trupă de tineri condusă de fiul lui Mircea Dinescu, dacă am înțeles bine). La început sunetul a fost horror. O scîrțîială iritantă, fără frecvențe joase și medii. S-a mai corectat pe parcurs, au fost momente bune dar mai mult s-a cîntat fără claritate, fără o concepție despre ce s-a dorit a fi un concert de gală. Mi s-a părut îngrămădit totul ca să încapă cît mai mult în cele 45 de minute alocate. Oamenii sunt talentați, înzestrați nativ cu darul lăutăriei, cîntă cu bucurie și au harul de a transmite starea de grație și celor care îi ascultă dar cred că au nevoie de o ambianță mai intimă pentru a reuși asta. I-au făcut o dedicație specială primarului, i-au curtat pe timișoreni și au declarat că iubesc Timișoara, că e „ca la Mexic” dar nu s-au potrivit în context. Ceea ce poate fi văzut pe Youtube cu ei este mult superior acestui spectacol. Între timp un număr mare de spectatori a părăsit piața lăsînd un spațiu aerisit pentru un DJ set modest, mult prea modest pentru o astfel de ocazie. Am fost cu un grup de oameni culți, chiar performanți în domeniile lor de activitate. Au fost cam dezamăgiți. Se așteptau la ceva mai mult. Unul din ei s-a exprimat chiar că se simte jignit de ce a văzut. Ceilalți, străini, au fost mai rezervați. În piața din fața Operei (mai nou i se spune Palatul culturii?) imaginea a fost tristă. Pe ecranul video întunecat apărea din cînd în cînd chipul tînărului asociat cu o muzică electronică de calitate îndoielnică. Un om cu mintea rătăcită stătea solitar în fața ecranului privind în gol. De schelă nu mai zic nimic. S-au scris atîtea comentarii negative și nici măcar unul pozitiv nu am remarcat. Concluzia este că la acest grande show de deschidere a sezonului de Capitală Culturală timișorenii iar au reușit să-și arate partea bună în ciuda tuturor încercărilor de a fi subminați și ridiculizați printr-un program „artistic” aproape nociv. Au demonstrat că-și iubesc orașul și că le pasă. Dar să nu le (im)pună alții muzica“, este concluzia pusă de realizatorul de emisiuni.

Mimo Obradov, s-a născut la Timişoara, a absolvit Facultatea de limbi şi literaturi străine la Bucureşti, a lucrat în învăţămînt, la radio, iar în decembrie 1989, împreună cu un grup de voluntari, a înfiinţat Televiziunea Timişoara Liberă.

În perioada 1990 – 2001 a fost redactor al programului în limba sârbă la Radio Timişoara. Din 1996 colaborează cu TVR Timişoara, unde este angajat din anul 2001 în redacţia programelor pentru minorităţi. A conceput şi realizat emisiunea Orizonturi sârbeşti şi mai multe emisiuni muzicale (Musica Viva, Ritm Show, Coarda sensibilă, VIP-urile cîntă) iar în grila TVR 3 este prezent cu emisiunea Cap de afiş.

Încă din 1980, Mimo Obradov s-a lansat în presă publicînd articole despre curentele muzicale alternative, iar din 1990 este prezent cu recenzii, comentarii şi critică muzicală în publicaţiile din Timişoara. A scris şi a publicat lucrarea Istorii şi Story Rock în patru volume apărute între anii 1995 şi 2000. Prezintă concerte şi festivaluri de specialitate în cluburile şi pe scenele timişorene, realizează emisiunea Music Is The Best, la postul de radio Timişoara FM.

Pe canalele televiziunii publice TVR 3 şi TVR Timişoara realizează în prezent emisiunea în limba sârbă Orizonturi sîrbeşti şi emisiunea Cap de afiş, în care urmăreşte evenimentele muzicale majore, preponderent din sfera genurilor rock şi jazz. Pe parcursul anilor a descoperit şi a promovat o serie de formaţii şi muzicieni: de la Luna Amară (care a debutat la televiziune în studioul din Timişoara), Marcian Petrescu, Adrian Mărdan, Mădălin Luca, grupurile Persona şi Pragu de sus.

Recomandările noastre

Cele mai citite articole