Conducerea PNL a Consiliul Județean Timiș se pregătește să concesioneze lucrările pentru parcarea supraterană de la Hotel Timișoara, iar documentația a fost realizată de o firmă apropiată de PNL cu activități de spiritism și servicii de escortă.
În acest sens consilierii județeni se vor întruni mâine, 11 aprilie, într-o ședință extraordinară de plen.
“JUDEȚUL TIMIȘ intenționează concesionarea lucrărilor pentru realizarea imobilului „PARCARE ETAJATĂ ȘI SERVICII BD-UL REGELE MIHAI I – MUNICIPIUL TIMIȘOARA”, cu destinație publică, prin concesiune de lucrări. În acest sens, prin Hotărârea Consiliului Județean Timiș nr. 211/20.07.2022 a fost aprobat Studiul de fundamentare și demararea procedurii de concesiune de lucrări pentru realizarea obiectivului de investiții ”Parcare etajată și servicii”, pentru imobilul situat în Timișoara, Bd Regele Mihai I, nr. 11, înscris în CF nr. 455439, cu o suprafață desfășurată de 5.429 m2, domeniu public al Județului Timiș. Pentru continuarea procedurii de concesionare, a fost elaborată Documentația de atribuire de către consultantul S.C. PUBLIC RESEARCH S.R.L.“, se arată într-un proiect de hotărâre care va fi dezbătutul mâine, 11 aprilie, într-o ședință extraordinară de plen a Consiliului Județean.
Inițial, investiția a fost anunțată de fostul șef al CJ Timiș, Călin Dobra, în februarie 2020, însă administrația PSDobra o voia realizată de Consiliul Județean.
Alegerile locale din toamna lui 2020 au făcut ca administrația PNL a CJ Timiș să aibă alte intenții.
Potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice, Consiliul Județean a plătit 135.000 de lei firmei Public Research SRL pentru realizarea documentației, în decembrie 2021.
Conform site-ului strictsecret.ro, firma Public Research SRL este apropiată de PNL, iar la codul CAEN avea inclusiv activități de spiritism și servicii de escortă.
“Dorin Dumitru Opreanu era un simplu consilieras judetean PNL la Constanta pana la finele anului trecut. Dar viata lui s-a schimbat complet cand, cu o zi inainte de revelion, a fost numit noul director general al AFIR – Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, se arăta într-un articol din februarie 2022. Cum a ajuns Oprean sef la AFIR, cum s-a si apucat de spart bani publici. A luat calculatoare de aproape 2 milioane de euro unei firme ce capuseaza constant banul public, intepandu-se la o gramada de licitatii. Cu o graba induiosatoare, Opreanu a acordat firmei Public Research SRL 3 licitatii in valoare de peste 1 milion de euro pentru… “Organizare intalniri de lucru in cadrul RNDR si realizare suport informational – 3 loturi”, o ciordeala supraevaluata din care isi vor trage parnosul fara nicio problema. Public Research SRL este o firma cel putin interesanta din cateva puncte de vedere. Dupa cum observati mai jos, functioneaza cu un CAEN care include activitati de astrologie si spiritism, dar si servicii de escorta. Ea apartine anonimului Dragos Valentin Dinca. Bine, nu e chiar anonim pentru baietii destepti din PNL obisnuiti sa traga pe nas din banul public. Nu e chiar de capul lui pe lumea asta. Ba chiar e foarte sustinut politic de asa maniera ca a fost bagat in consiliul de coordonare al Institutul National de Administratie ce asigura cadrul instituţional pentru derularea activităţilor de formare a personalului din autorităţile şi instituţiile publice. Aici e ciordeala. Dinca a fost director general in INA. Acum, prin firma Public Research, se inteapa la toate licitatiile de formare profesionala, “consultanta” sau “evenimente”. Cu doar 3 angajati, a facut in ultimii 3 ani profit de 1 milion de euro. Anul acesta a inceput fantastic pentru Dragos Valentin Dinca. Pe langa milionul de euro de la AFIR, a luat si o licitatie babana de la Secretariatul General al Guvernului: 350.000 de euro. Dar sa stiti ca si 2021 a fost un an exceptional pentru Dragos Dinca. A luat licitatii de 1,8 milioane de euro. Ca asa e cand lucrezi cu banul public, el trage la tine daca stii sa misti din urechi“, arată strictsecret.ro
Potrivit documentației care va fi dezbătută mâine concesiunea se va face pe 49 de ani, la care se adaugă maximum 26 luni pentru proiectarea și execuția investiției, procedura concesiunii se va face în urma unei licitații, iar criteriul va fi oferta cea mai avantajoasă.
“Autoritatea contractantă pentru atribuirea contractului de concesiune conform prevederilor art. 86 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare, a ales ca şi criteriu de atribuire: „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic”, stabilită în baza unor criterii obiective care garantează evaluarea ofertelor în condiţii de concurenţă reală. (…) Ofertantul trebuie să facă dovada că va deține/va avea acces la disponibilități bănești, resurse reale negrevate de datorii sau linii de credit pentru o perioada de minimum trei luni de la momentul începerii executării lucrărilor, în scopul de a realiza cash-flow-ul necesar și suficient executării lucrărilor în cursul primelor trei luni ale perioadei de execuție a acestora, independent de alte angajamente contractuale ale operatorului economic în valoare de minimum 9.000.000 lei“, se arată în PHCJ.
Consiliul Județean Timiș va încasa o redevență de la firma care va concesiona lucrările și va exploata investiția.
“Conform CONTRACTULUI DE CONCESIUNE DE LUCRĂRI PENTRU FINANȚARE, PROIECTARE, EXECUȚIE, ADMINISTRARE ȘI OPERARE INVESTIȚIE ,,PARCARE ETAJATA SI SERVICII BD-UL REGELE MIHAI I – MUNICIPIUL TIMIȘOARA”, aprobat prin HCJ, concesionarul va plăti redevența care se calculează prin aplicarea unui cuantum de minim 6% asupra venitului brut realizat din exploatarea investiției pe perioada unui an fiscal. (…). Conform CONTRACTULUI DE CONCESIUNE DE LUCRĂRI PENTRU FINANȚARE, PROIECTARE, EXECUȚIE, ADMINISTRARE ȘI OPERARE INVESTIȚIE ,,PARCARE ETAJATA SI SERVICII BD-UL REGELE MIHAI I – MUNICIPIUL TIMIȘOARA”, aprobat prin HCJ, concesionarul va plăti redevența care se calculează prin aplicarea unui cuantum de minim 594.000,00 fără TVA, asupra venitului brut realizat din exploatarea investiției pe perioada unui an fiscal“, se mai arată în documentație.
Soluția aleasă este contestată., deoarece Consiliul Județean se alege cu “praful de pe tobă“. Administrația județeană putea opta pentru a construi și exploata parcarea, fără concesiune.
“Surprinzătoare este însă soluția aleasă: concesiune contra unei redevențe de 120.000 de euro anual, adică 600.000 de lei/an. Pe 10 ani suma totală ce urmează a fi încasată de CJT ar fi de 1,2 milioane de euro. În condițiile în care discutăm de un etaj alocat exclusiv unor spații comerciale, ar trebui nu se uite un lucru: 10.000 de euro lunar este chiria minima (10 euro/ mp- o valoare cu mult sub prețul pieței) care poate fi obținută pentru închirierea a 1000 de mp spatii comerciale în centrul orașului. Am făcut un calcul sumar și m-am speriat de ce diferențe iasă pe 10 ani, d-apoi daca concesiunea se face pe o perioadă de aproape 5 ori mai mare. Un sfat pentru cei care au ales aceasta variantă: să facă un calcul și să vadă cu ce suma ar rămâne proprietarul terenului daca ar suporta din fonduri proprii construcția și ar încasa el toate chiriile și taxele de parcare. Spre exemplu, la Oradea, ADP a construit o parcare subterană cu 460 de locuri, la un cost de 8,1 milioane de euro, la nivelul anului 2020. Ca sa fie mai clar: vorbim la Oradea de o parcare subterană pe 3 nivele făcută aproape de albia Crișului Repede și care a necesitat soluții tehnologice complicate, și nu de o parcare supraterana. La Oradea, a fost un parteneriat cu RCS-RDS care a contribuit cu 30% și a beneficiat de 80-90 de locuri. Sunt ferm convins că, soluția adoptată inițial de Consiliul Județean Timiș, va fi revizuită în urma reanalizării calculelor inițiale. Sau, poate nu va fi“, spune un specialist consultat de Buletin de Timișoara.
Urmează ca mâine, 11 aprilie, consilierii județeni să decidă dacă merg sau nu mai departe cu concesiunea.