Progrese pe șantierul secțiunii lipsă Margina-Holdea, parte a Lotului 2 din A1 Lugoj-Deva.
Acest proiect, cunoscut drept „tunelurile pentru urși” datorită dificultăților legate de mediul natural, este finanțat prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și are termenul de finalizare stabilit pentru 2026.
„Am fost pe șantierul lotului 2 al autostrăzii Lugoj-Deva de pe A1, între Margina și Holdea, supranumit „tunelurile pentru urși”, pentru a verifica stadiul lucrărilor”, a transmis secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, sâmbătă seara pe Facebook.
Potrivit demnitarului, până acum a avut loc pregătirea șantierului și a echipamentelor.
”Au fost achiziționate cinci linii complete de utilaje pentru forajul tunelurilor, urmând ca alte 5 linii să fie aduse. Începutul efectiv al forajului este programat pentru mijlocul lunii decembrie 2023, cu deschiderea a 8 fronturi de lucru. Utilizarea metodei austriece de săpare va permite finalizarea tunelurilor până în 2026”, a mai precizat Irinel Scrioșteanu.
Mai multe tipuri de lucrări au fost finalizate în ultima perioadă între care descărcarea arheologică și deminarea zonelor afectate, construirea drumurilor tehnice de acces și instalarea unei stații de betoane în Margina, defrișări în fondul forestier din județele Timiș și Hunedoara, cu o etapă suplimentară în curs de pregătire și decopertarea stratului vegetal pe întregul traseu.
”La ora actuală sunt în desfășurare: peste 1.100 de piloți forați, armați și turnați din totalul de 2.200 necesari, lucrări la portalurile celor două tuneluri și zona cut & cover, execuția stratului de fundație din balast și a saltelelor de balast, alături de blocaje de arocamente pentru stabilizarea terenului, armarea grinzilor de coronament și lucrări de terasament pe întregul traseu. Deși constructorul a început lucrările pe acest lot de puțin timp, mobilizarea acestuia este una foarte bună, având în șantier 450 muncitori și 200 utilaje, iar ritmul lucrărilor este unul susținut”, mai transmite oficialul de la Transporturi.
Proiectul Margina-Holdea este esențial pentru conectivitatea rutieră a României, reprezentând ultima secțiune lipsă a autostrăzii A1, care leagă Nădlac de Sibiu.
Secțiunea include și un Centru de Întreținere și Coordonare, contribuind la întreținerea viitoarei infrastructuri.
„Este unul dintre loturile pe care le vom finaliza în 2026, fiind finanțat din PNRR și depunem toate eforturile în acest sens. Totodată, ne menținem ținta ca odată cu finalizarea loturilor montane Sibiu – Pitești să circulam în 2028 la nivel de autostradă de la Constanța la Nădlac”, anticipează secretarul de stat.
În octombrie, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța că firmele lui Dorinel Umbrărescu începuseră lucrările la portalurile de acces ale tunelurilor de pe lotul Margina – Holdea din Autostrada Lugoj – Deva. Potrivit estimărilor acestuia, bucata – lipsă din A1 ar putea fi gata mai devreme de finalul anului 2026.
Lotul de aproape 10 km include două tuneluri de 2,13 km în total, 3 viaducte, 2 pasaje și 23 de podețe, avansează.