Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Timiș a înregistrat în acest an 5.087 reclamații, din care 233 au fost neîntemeiate. În anul 2022, comisarii CJPC Timiș au desfășurat 2.207 acțiuni de control. Astfel că, anul acesta s-au dat 870 amenzi contravenționale, în valoare totală de circa 7 milioane lei, 530 de avertismente și oprirea definitivă de la comercializare a unor mărfuri neconforme în valoare de aproximativ 1 milion lei.
„În 2022, CJPC Timiș a efectuat, 223 acțiuni de control din totalul celor realizate doar pentru a monitoriza modul în care marile lanțuri de magazine respect legislația în vigoare, mai exact, cele aparținând lanțurilor: Mega Image, Penny, Profi, Lidl, Auchan, Kaufland, Carrefour, precum și 332 acțiuni de control la unitățile de alimentație publică, din județ, (restaurante,fast-food-uri,patiserii,brutării), în toate acestea fiind găsite nereguli„, spune Alin Gubandru, comisar șef adjunct CJPC Timiș.
În urma acestor acțiuni, comisarii CJPC Timiș au aplicat următoarele sancțiuni:
SUPERMARKETURI: 190 amenzi contravenționale în valoare totală de peste 1,8 milioane lei; 72 avertismente.
Acestora li se adaugă următoarele măsuri complementare: oprirea definitivă de la comercializare și retragerea din circuitul consumului uman a produselor cu deficiențe în valoare de peste 200.000 lei; închidere temporară a unității, pe o durată de cel mult 6 luni, pentru 1 magazin; propunerea închiderii temporare a unității, pe o durată de la 6 luni la 12 luni, pentru 2 magazine; oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficinețelor, pentru 20 de unități.
ALIMENTAȚIE PUBLICĂ: 210 amenzi contravenționale în valoare totală de circa 2 milioane lei și 122 avertismente
Acestora li se adaugă următoarele măsuri complementare: oprirea definitivă de la comercializare și retragerea din circuitul consumului uman a unor produse în valoare de peste 250.000 lei; oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, pentru 55 unități; închiderea temporară a unității, pe o durată de cel mult 6 luni, pentru 10 unități.
Dintre cele mai frecvente nereguli constatate au fost: comercializarea unor produse în afara termenului de valabilitate; comercializarea unor produse congelate neconforme (produse cu culoarea modificată și cu acumulări de gheață în ambalaj); comercializarea unor fructe și produse din carne cu modificări organoleptice evidente și urme de mucegai; nerespectarea regimului de temperatură pentru păstrarea preparatelor (de exemplu, unele vitrine cu masă caldă nu asigurau temperatura minimă de +60 grade C, necesară sau unele pentru răcire, care depășeau valoarea de 4-8 grade C, conformă); utilizarea unor spații de depozitare neigienizate; comercializarea unor produse cu ambalajul deteriorat; nerespectarea temperaturii de depozitare la produsele alimentare comercializate în spațiile frigorifice; comercializarea unor produse fără a avea pe etichete informațile traduse în limba română; comercializare unor produse fără a oferi consumatorilor certificate de garanție; comercializare unor produse nealimentare cu certificat de garanție neactualizat; nerespectare condițiilor de depozitare; comercializarea unor produse alimentare cu data limită de consum depășită; comercializarea unor produse de patiserie care prezentau, pe suprafață, insecte; comercializarea unor produse de brutărie-patiserie cu informare incompletă privind mențiunea “produse din produse congelate”, cu ambalaj deteriorat; utilizarea unor vitrine de expunere la comercializare, a produselor de panificație-patiserie, insalubre; utilizarea unor cuptoare, neigienizate corespunzător și a unor tăvi arse; existența unor insecte vii în spațiul de preparare și coacere; folosirea unor condiții de păstrare a produselor alimentare necorespunzătoare din punct de vedere igienico-sanitar; folosirea unui bloc alimentar neigienizat corespunzător cu strat de grăsimi gros, igrasie, prezența muștelor pe alimentele în curs de preparare; existența pavimentului neigienizat și a unor rafturi murdare, în zona de comercializare.