Viceprimarul USR al Timișoarei, Ruben Lațcău: primăria PNL Ghiroda are datorii de 2 milioane de lei la transportul public. Primarul Ionuț Stănușoiu: nu am plătit

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară “Societatea Metropolitană de Transport Timișoara” – SMTT – a informat ieri, 30 mai, că suspendă serviciul de transport public pe liniile M11, M29, M30 și M35.

Decizia vine ca urmare a faptului că Primăria Ghiroda, condusă de primarul PNL Timiș, Ionuț Stănușoiu, nu a plătit serviciile prestate, se arată într-un comunicat de presă, așa cum puteți citi AICI.

Primarul PNL Timiș din Ghiroda, Ionuț Stănușoiu, a explicat apoi situația pe pagina sa de Facebook, și a recunoscut că nu a plătit facturile, dar că a avut un motiv întemeiat.

Vreau să fac câteva precizări privind poziția primarului de facto al Timișoarei, Ruben Lațcău, și a dlui director al SMTT, Călin Badiu. Încă din toamna anului trecut am avut mai multe probleme în privința transportului public. În ședința în care s-a decis majorarea tarifului comuna Ghiroda a spus că nu poate fi luată acea hotărâre fără a avea hotărâri de Consiliu Local pentru a ne mandata pe noi ca primari să votăm acea mărire de tarif. Ne-am abținut de la vot și am mers în instanță unde am solicitat anularea Hotărârii AGA pentru că nu respectă legislația. SMTT a ignorat procesul, a mers mai departe, neținând cont de implicațiile pe care le vor avea majorările pe care noi le considerăm ilegale, dar o să vedem ce va stabili instanța. Apoi, brusc, într-o ședință a Consiliului Director al SMTT, s-a decis scoatere microbuzului din Giarmata Vii pe motiv că nu ar fi șoferi. Culmea, fix în aceeași ședință s-au introdus ale două curse noi pe alte rute din județ, lucru care m-a făcut să mă întreb dacă nu este o răzbunare a actualei conduceri USR însă am lăsat lucrurile să meargă mai departe. Astăzi, constat că primim o adresă prin care ni se spune că se suspendă transportul public pentru neplata facturilor. Este adevărat, în ultimele luni, comuna Ghiroda nu a achitat facturile de transport dintr-un singur motiv, specificat în scris la fiecare factură, deoarece toate facturile au fost restituite SMTT cu următoarea mențiune: suntem de acord să achităm facturile dar pe prețul de dinainte de majorarea tarifelor, diferențele de preț care vor rezulta din acea majorare le vom achita doar după ce avem hotărârea instanței care să stabilească dacă majorarea de tarif s-a făcut legal sau ilegal. Primăria Ghiroda va achita mâine dacă trebuie integral toate facturile, deoarece problema nu este de bani, ci modul în care s-au făcut lucrurile. Facturile neachitate cumulează 1 milioane de lei. Vom solicita SMTT să ne retrimită facturile pe care le consideră necesare de achitat și vom face toți pașii legali pentru ca transportul public din Ghiroda să nu fie suspendat. Dar, un lucru vă spun foarte clar: cu siguranță transportul nu va fi suspendat pe acest motiv, așa prost cum merg ele, sunt zeci de sesizări de la cetățeni, zeci de curse care nu se fac, lucruri pe care le-am prezentat, dar nu este momentul să discutăm de calitatea serviciilor“, a spus Ionuț Stănușoiu într-un mesaj video pe pagina sa de Facebook.

 Astăzi, 31 mai, viceprimarul USR al Timișoarei, Ruben Lațcău, a explicat la rândul său că Primăria Ghiroda trebuie să plătească facturile curente, fapt care “nu îi îngrădește dreptul primarului de a fi procesoman“.

Rolul de viceprimar și cel de președinte al SMTT să nu se confunde deoarece sunt multe decizii operative de zi cu zi ale SMTT, care nu sunt decise de către mine, iar rolul de președinte se exercită practic doar de câteva ori pe an când există Adunarea Generală a Asociațiilor. Suspendarea de care dânsul vorbește este datorată unul fapt foarte simplu: Primăria Ghiroda nu a plătit de șase luni transportul public. S-au strâns undeva la 1 milioane de lei, datorii curente, și încă un milion de lei facturi restante din regularizări din anii anteriori. Deci în total vorbim la undeva la 2 milioane de lei pe care primăria Ghiroda le are de plătit către SMTT și STPT. La partea de regularizări istorice a fost o decizie AGA de a fi una etapizată, dar vorbim de facturi curente de șase luni pe care nu le plătește. Problema nu e că nu le plătește, ci în mai multe adrese în mod repetat Primăria Ghiroda a susținut că nu va plăti facturile. Sunt mai multe proces, cred că două, pe care le-a intentat SMTT în care acuză Actul Constitutiv, modul în care funcționează asociația, sunt foarte multe subiecte, de regulile interne, pe care domnul Stănușoiu prin semnătura sa le-a certificat când s-a înființat asociația. Este dreptul lui să conteste, suntem în democrație, dar nu este dreptul lui să nu plătească facturile, că până la urmă șoferii de autobuz care deservesc Ghiroda primesc salariile, nu pot să aștepte ani de zile până domnul Stănușoiu își va termina excursiile acestea procesomane și va concluziona că trebuie să plătească facturile. STPT trebuie să plătească motorină pentru autobuzele care merg la Ghiroda și carburantul nu se plătește la un an de zile, ci lună de lună, STPT trebuie să plătească electricitate pentru troleibuzele de Ghiroda. În aceste șase luni costurile pentru ca Ghiroda să aibă transport în comun au fost suportate de celelalte primării din asociație. Sunt 21 de primării membre care beneficiază de transport și din 21 este una singură care nu dorește să plătească facturile și nu le recunoaște, Primăria Ghiroda care în mod cumva surprinzător este și cea mai bogată primărie de comună din județ, cu un buget aproape cât Lugojul. Am văzut declarația primarului care a spus că se va plăti, mă bucur de acest lucru. Colegii mei m-au informat că dacă nu vom ajunge cu soldul la zi transportul va fi sistat, dar pentru ca impactul să nu fie major, se va sista din 19 iunie, când ar trebui să se termine școala. Șoferii au familii, au rate, nu putem să nu îi plătim cu lunile. De când sunt eu în asociație de doi ani, au fost mai multe permutări politice împinse de la spate de PNL cu fostul director Goia, am avut și niște meciuri cu Consiliul Județean care a vrut să intre în asociație, într-adevăr, PNL a făcut niște jocuri politice, jocuri pe care nu le mai face nimeni acum. Din 21 de primării, 20 sunt mulțumite de servicii și aici vorbim de primării USR, PNL, PSD și cred inclusiv Pro România. Singurul primar care la fiecare ședință amenință cu procese este dl Stănușoiu. Referitor la prețul biletelor trebuie să spun că primăriile votează în AGA a SMTT și este nevoie de aprobarea fiecărui Consiliu Local deoarece primăriile și-a delegat atribuțiile către reprezentantul în AGA. Și privind prețul, singurul primar care are o problemă este dl Stănușoiu, care este nemulțumit că prețul pe care STPT îl practică astăzi nu mai este egal cu prețul din 2017 sau 2018, preț la care operatorul iese pe pierdere. Ghiroda beneficiază de troleibuze, preșul curentului s-a triplat, ca atare cum să te aștepți să nu crească prețul. Prețul s-a stabilit pe baza unui audit aprobat de AGA și din nou niciun alt primar decât dl Stănușoiu nu a avut o problemă pe această chestiune. La capitolul datorii istorice cu fiecare primărie în parte a fost stabilit că se vor face convenții de eșalonare având în vedere că sumele pe regularizările pe 2021 și 2022 erau destul de mari și să poate fi plătite și să nu fie un impact mare pe bugetele locale. Primăria Timișoara de exemplu a plătit 40 de milioane de lei în acest an pe regularizări, bani cu care STPT și-a plătit datorii istorice. Deci, așteptarea dlui Stănușoiu să beneficieze de un preț care nu mai corespunde cu prețul pieței este una naivă, care nu se bazează pe nimic concret, Nu se poate ca operatorul să presteze serviciile pentru Ghiroda pe pierdere, este o așteptare nerealistă“, a spus Ruben Lațcău, într-o declarație de presă.

Recomandările noastre

Cele mai citite articole