Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, joi, la Timișoara, că reformele pe care și le dorea continuate în cel de-al doilea mandat nu le-a putut implementa cu celeritatea pe care și-a dorit-o, întrucât măsurile fiscal bugetare de austeritate au schimbat logica priorităților.
“La preluarea celui de-al doilea mandat, în prima săptămână credeam că vom continua reformele angajate în primul mandat și că voi putea implementa aspectele din raportul ‘QX’, dar în câteva zile, toată logica s-a schimbat când Guvernul a intrat într-o linie de austeritate accentuată, chiar măsuri de criză bugetar-fiscală. Aceste măsuri de criză fiscal-bugetară au adus o serie de schimbări care ne-au ajutat financiar să avem salarii și burse până la sfârșitul anului și au provocat paradigmele vechi pe care le aveam în sistem. Acum, după ce ne-am stabilizat, reformele de abia de acum încep, până acum am luat măsuri de criză fiscal-bugetară. Între aceste reforme, învățământul dual este fundamental pentru că noi, în educație, spunem că vrem să formăm competențe, pentru că mai multe competențe ne duc spre mai multe profesii și ocupații, legați de societate și de piața muncii. (…). Liceele tehnologice trebuie să se transforme în timp în școli duale, până în anul 2029“, a afirmat Daniel David.
Ministrul Educației a afirmat, într-o conferință de presă, că în chestiunea burselor studenților, lucrurile sunt mai avansate, după ce a avut o întâlnire cu ministrul Fondurilor Europene, la care au fost prezenți și studenții.
De asemenea, și problema cadrelor didactice rămâne în atenția ministerului, Daniel David subliniind că își dorește reducerea efectelor negative ale măsurilor de austeritate asupra profesorilor.
“Sindicatele de aceea există: să facă proteste. Iar ei au angajat proteste până luna decembrie. Să nu vă imaginați că au oprit protestele, doar că nu le mai fac zilnic, ci probabil le fac săptămânal. Eu am spus sindicatelor adevărul și ceea ce le pot spune ca ministru: aceste măsuri au avut aceste efecte, care ne-au salvat salariile și bursele. Toți vrem să reducem efectele măsurilor fiscal-bugetare, dar o să putem face lucrul acesta în timp și ca priorități le am pe acestea două“, a explicat ministrul.
Întrebat de problema plagiatelor, ministrul Educației a punctat că a fost constituit un grup de lucru pentru a analiza normele din componenta etică din lege, pentru că există “o combinație între norme etice care trebuie să fie mult mai flexibile și mai ușor de aplicat, și constrângeri juridice“. Raportul comisiei va fi finalizat spre sfârșitul lunii noiembrie și atunci vor fi prezentate datele.
În altă ordine de idei, Daniel David a arătat că politicul nu are ce căuta în educație, o posibilitate de lucru fiind aceea ca șefii de inspectorate școlare să fie numiți de minister, dar directorii de școli să ocupe funcțiile prin concurs.
“Am vorbit foarte des despre rolul politicului în educație și am spus că trebuie să problematizăm, să vedem dacă inspectorul general ar trebui să fie echivalentul prefectului pentru guvern, adică echivalentul ministrului Educației în județe, să ne asumăm explicit. Nu spun că așa trebuie făcut, spun că este o posibilitate. Dar cam acolo ar trebui să se oprească influența politică, nicidecum la nivelul directorului. De aceea vreau să facem concursuri și nu numiri. Noi am putea să prelungim mandatele, am putea să facem numiri temporare. La nivel de director vreau să avem concursuri, ca oamenii să fie siguri, stabili pe poziție, patru ani și asta le dă și o forță“, a explicat ministrul David.
În ceea ce privește implicarea rectorilor în actul politic, există variate modele, cel românesc din perioada interbelică fiind acela că rectorii sunt parte din Parlamentul țării.
“Sigur că s-au schimbat practicile politice, s-au schimbat. S-a schimbat rolul rectorilor. Părerea mea este – și eu de aceea am rămas un tehnocrat și nu am intrat într-un partid, fiindcă sunt rector suspendat – că rectorul nu ar trebui să fie implicat în partide politice și cu atât mai puțin în conducerea unor partide politice, dar este părerea mea. Pot să înțeleg că există și modele alternative, la fel de puternice, care au argumente în spate, dar fiindcă nu am purtat explicit această discuție, mereu avem suspiciuni față de orice model“, a punctat ministrul Educației.
Ministrul Daniel David a fost prezent, joi, la Timișoara, unde are loc Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, un eveniment național dedicat promovării excelenței, colaborării și creativității în educația profesională duală din România.