Timișoara: angajații din transportul public vor pierde bonurile de masă de 700 de lei în urma Ordonanței Ciolacu – nu vor mai beneficia nici de ajutorul de înmormântare

Angajații din transportul public, ai Societății de Transport Public Timișoara, vor pierde bonurile de masă de 700 de lei în urma Ordonanței Ciolacu.

Anunțul a fost făcut de viceprimarul USR al Timișoarei, Ruben Lațcău, într-o conferință de presă.

Discutăm despre impactul pe care Ordonanța Ciolacu le au pentru transportul în comun. Am avut o întâlnire cu sindicatul reprezentativ și s-a pus în discuție modul în care se punea în aplicare și impactul pe pachetul salarial. Una dintre principalele prevederi este ca la societățile care au înregistrat pierderi financiare, iar STPT a avut cam un milion de lei, mai multe drepturi sunt interzise, printre care inclusiv tichetele de masă. Aici vorbim de circa 700 de lei, cam acesta este beneficiul lunar al fiecărui angajat în tichete de masă, în funcție de câte zile lucrătoare sunt în fiecare lună. Practic aceste tichete vor fi eliminate în forma în care este legea. Pe lângă tichetele de masă se elimină și orice fel de bonificații, inclusiv ajutoare de înmormântare sau care se dau pentru personal cu boli cronice sau foarte grave și STPT are un număr mic de asemenea persoane, dar are, care începând din luna acestea nu vor mai beneficia de niciun sprijin financiar. Practic impactul este unul extrem de consistent pentru că noi am crescut salariile cu aprox. 20% pentru personalul de bord cu o lună în urmă și în urma acestei majorări am avut circa 30 de șoferi care au fost angajați sau sunt în curs de angajare, iar această ordonanță ne lovește foarte mult în ceea ce înseamnă recrutare de personal de bord, șoferi și vatmani. Noi avem o nevoie acum de 100/150 de șoferi pe care i-am lua de mâine dacă am avea de unde, pentru că suntem în situația că avem flotă, cumpărăm flotă, dar ne este foarte greu să găsim șoferi. Și această lege este o lovitură în plin pentru sistemul de transport public din Timișoara“, a spus Ruben Lațcău.

Salariul maxim va fi plafonat la o valoare mai mică.  

Noi am putea să compensăm această pierdere de bonuri de masă cu o creștere salarială de aceeași valoare, dar va fi impozitat apoi cu 45%. Deci dacă societatea împreună cu primăria depune un efort ar rezulta că angajații vor primi doar 350/380 de lei, maxim 400 de lei. Este și o situație dificilă deoarece s-a introdus și o limitare pe salariul maxim pe care un angajat în poate să îl încaseze personalul de conducere, dar tot legea spune că personalul de execuție nu poate depăși 80% din salariul stabilit pentru o persoană de conducere. Asta pentru STPT înseamnă undeva la 7.484 lei care nu poate să fie depășit și adesea din cauza lipsei de șoferi prin ore suplimentare erau situații care această limită era depășită. Din nou, această limită îi va demotiva pe șoferi să mai facă ore suplimentare dincolo de ce poate fi plătit în baza acestei legi și asta va avea un impact direct și rapid în numărul de șoferi pe care îi avem disponibili. Săptămâna acesta vom trimite un Memorandum la Ministerul de Finanțe prin care vom cere o excepție care a fost aprobată pentru CFR deoarece este clar că la nivel național impactul este similar în toate orașele“, a precizat viceprimarul USR al Timișoarei.

STPT va avea și o nouă organigramă.

Este clar că este o măsură abuzivă și stupidă luată de Guvernul Ciolacu pentru că în final acești bani folosiți ca să plătim salarii la STPT sunt bani care vin în întregime din bugetul timișorenilor, fie că plătesc bani pe abonamente, fie că vorbim despre compensații pe care acordă primăria. Niciun leu care vine de la stat nu este dat către STPT. Deci, aceste tăieri nu au alt rol decât că vulnerabilizează și mai mult sistemul de transport public și nu vor avea niciun impact în reducerea deficitului bugetar. Un alt impact al legii este cel privind organigrama. Avem o nouă organigramă aprobată de Consiliul de Administrație, este acum în analiză și vom avea undeva la 200 de posturi care vor fi desființate. Aici vorbim de posturi vacante având în vedere că STPT are unde ava 1.100 de angajați, se vor desființa posturi care nu sunt ocupate, dar vom avea o reducere de personal de circa 30 de persoane, adică posturi ocupate, în principal cu rol de conducere, posturi pe care le vom desființa. Partea bună este că nu vom desființa posturile vacante de șoferi și vatmani, deci vom putea angaja în continuare dar cu limitările date de lege. În ultimul an au plecat undeva la 40 de angajați, deci am avut reducere constantă de personal. Salariul directorul scade și el în urma ordonanței undeva la 15.993 lei brut“, a menționat Ruben Lațcău.

Soluția de ieșire din prevederile legii este ca primarul Dominic Fritz să fie amendat.

Nu avem alte soluții date de lege. Legea prevede ca administrațiile locale să-și asume să nu respecte indicatorii impuși de lege. Nu este clar ce înseamnă această asumare și care sunt consecințele, se vorbește de niște amenzi care se dau ordonatorului principal de credite, în cazul acesta primarul. Dacă nu vom avea altă soluție și este pus în pericol transportul public vom lua și această decizie“, a mai spus viceprimarul USR al Timișoarei.

Datoriile istorice ale societății.

Probleme societății plecă din vremuri imemoriale din 2016 când a pierdut un proces legat de TVA. Consecințele procesului au fost că ANAF a impus plata unei datorii de 130 de milioane de lei. În aceste condiții STPT a ajuns să aibă lunar plăți de 3 milioane de lei către ANAF, plată pe care STPT nu a putut să o ducă. La începutul acestui an STPT a început restructurarea datoriilor financiare din care STPT și primăria a plătit 50 de milioane de lei datorii istorice către ANAF și a intrat într-un plan de restructurare pe 7 ani cu cotă fixă de 700 de mii de lei pe lună și astfel restul de datorii se vor șterge la finalul implementării planului. Așa am putu să oprim acest bulgăre care crea probleme în fiecare an. O altă problemă gravă a fost executarea contractului din SMTT și STPT, iar domnul Goia la vremea respectivă a luat niște decizii care au dus societatea pe minus, iar după plecare domnului Goia a fost negociat un nou contract între SMTT și STPT cu susținerea și intermedierea primăriei Timișoara și BERD: Acum avem un contract nou, iar dezechilibrele care au fost cauzat cu intenție de domnul Goia au fost eliminate“, a mai declarat Ruben Lațcău.

Recomandările noastre

Cele mai citite articole