Noul primar PSD al Lugojului, Călin Dobra, a susținut, marți, prima conferință de presă, de la preluarea mandatului în urmă cu circa trei săptămâni.
Cu această ocazie, Călin Dobra a prezentat situația pe care a găsit-o în urma fostei administrații PNL care a condus orașul.
Din datatele prezentate rezultă un adevărat dezastru în privința bugetului și a proiectelor.
“Ne aflăm într-o situație dezastruoasă și o gestionare a fondurilor cu finanțare externă foarte precară și lipsită total de o previziune pe termen lung. Mai mult serviciile din cadrul primăriei nu au avut niciun dialog până în acest moment, deci prima mea misiune a fost să-i pun la masă pe toți care aveau responsabilități în acest sens, ceea ce nu s-a întâmplat până în acest moment. S-a lucrat foarte mult cu consultanți externi și nu cu angajații primăriei. Infrastructura școlară și sanitară vor rămâne prosperitate zero pentru mine, și chiar dacă sunt proiecte pe aceste domenii situația din spatele lor este una extrem de dificilă. Și vreau să vă prezintă documentele și cifrele existente. Avem la acest moment proiecte atrase din fonduri europene în valoare de 475 de milioane de lei, asta în afară de banii pentru noul spital. Din această sumă, 295 de milioane de lei sunt finanțările externe și 150 de milioane de lei este suma care trebuie acoperită din bugetul local pentru cofinanțări“, a spus Călin Dobra.
Noul primar al Lugojului susține că bugetul primăriei nu permite acoperirea acestor sume deja angajate.
“La momentul acesta primăria dispune de un excedent de 54 de milioane de lei și un credit deja semnat în valoare de 72 de milioane de lei. Deci, primăria poate acoperi 120 de milioane de lei deși cheltuielile sunt de 150 de milioane de lei doar pentru proiectele actuale care se află în diferite stadii de implementare. Pentru consultanța acestor proiecte au fost semnate contracte de 3.5 milioane de lei, din care deja a fost plătită suma de 2 milioane de lei. Primăria a ajuns deja la un grad foarte mare de îndatorare ținând cont că avea trei credite semnate. Un credit din 2007 cu termen de finalizare 2032 și cu o rată anuală de 1.9 milioane de lei, un credit din 2014 cu termen de finalizare 2027 și o rată anuală de 1.1 milioane de lei și ultimul credit luat în decembrie 2023, cu o valoare de 72 de milioane de lei, care intră cu rată de rambursare din 2026, și cu o rată anuală de plată de 8 milioane de lei. Deci din 2026, Primăria Lugoj va avea o rată de plătit pentru cele trei credite de 11 milioane de lei pe an. Din calculele făcute de angajații primăriei visteria rămâne goală în următorii 8-9 ani. De aceea, nu vom putea realiza alte proiecte pe care ni le dorim, în afara celor care au fost contractate. Am cerut un raport în detaliu pe toate problemele, voi face un audit intern și probabil și un audit extern“, a precizat Călin Dobra.
Acesta a prezentat și o parte dintre proiectele accesate de fosta administrație PNL și pentru care sumele care trebuie plătite de la bugetul local sunt extrem de mari.
“O să vedeți o lipsă totală de viziune, indiferent de domeniul despre care discutăm. Din cele 34 de proiecte pe fonduri europene, care au și un termen foarte rapid de implementare, adică 2026, au nevoie deci de 150 de milioane de lei strict din bugetul local. Deși se putea ca angajații primăriei să participe la cursuri plătite din bani europene pentru a se specializa pe domeniul finanțărilor externe, niciun angajat nu a participat. Probabil suntem mai specialiști decât ne credem. La spital pe lângă faptul că sunt acțiuni în instanță și ne-am trezit cu acțiuni în instanță de la nivelul aparatului propriu, adică intentată de fostul manager de proiect și fostul primar interimar. O să vedeți în ședința de Consiliu Local. Avem un construct deja semnat doar pentru supervizarea lucrărilor la spital de 3 milioane de euro“, a spus Călin Dobra.
Mai mult, primarul Lugojului spune că fosta administrație nu a gândit relocarea elevilor de la două școli care trebuie să intre n proces de modernizare a clădirilor, iar elevii riscă s ajungă în stradă.
“Unele proiecte au fost pornite după ce fosta administrație a pierdut alegerile și acum ne trezim acum în situația în care ar trebui să scoatem copii din școală în timpul anului școlar. La Hașdeu unde s-a semnat deja contractul de execuție și nu s-a dorit să se discute cu conducerea școlii pentru a se pregăti pentru ceea ce înseamnă mutare copiilor în alte locații. Asta în condițiile în care nu avem nici locații unde să îi ducem, dar nimeni nu s-a gândit la acest lucru. La Liceul Hașdeu avem un proiect pe PNRR cu o valoare totală de 19 milioane de lei, din care fonduri nerambursabile sunt 7 milioane de lei și 12 milioane de lei trebuie acoperite din bugetul local. O altă situație delicată este la Școala Generală numărul 4, aici avem un proiect în plină desfășurare și în perioada următoare va fi desemnat constructorul pentru cele două locații, și școala mică și școala mare, și ambele vor intra în reabilitare, ceea ce presupune relocarea copiilor. Din nou o situație la care în momentul acesta nu avem răspuns, trebuie să fim sinceri, nu știm unde vom muta copii de la această școală. Așa au gândit, fără a face alte analize, și am putea să îi mutăm la cele două grădinițe, din Balta Lată și Bocșei, dacă se vor finaliza lucrările. Dar, chiar de dimineață astăzi, am avut întâlnire cu directorul de la ADR Vest, Sorin Maxim, să discut aceste aspecte. Din păcate nu putem mura școală gimnazială în două spații unde își desfășoară activitatea grădinițele și care au primit bani europeni cu această destinație, de grădiniță. Am avea alte probleme și am încălca principiul fondurilor europene și ar însemna să dăm banii înapoi“, a menționat Călin Dobra.
Noul primar a acuzat și faptul că au fost depuse proiecte inclusiv după data de 9 iunie, dată la care fosta administrație a pierdut alegerile, iar unele proiecte nu au legătură cu nevoile orașului.
“Situația pe Programul Operațional Regional actual, 2021-2027, deci proiectele care au fost depuse acum, după alegerile din 9 iunie. Discutăm de 4 proiecte depuse, unul dintre ele este îmbunătățirea condițiilor pentru pietoni și bicicliști. Valoarea este 43 de milioane de lei, din care 13 milioane de lei plătim de la bugetul local. Apoi, avem înființarea unui parc în cartierul Herendești-Bocșei, de 9.8 milioane de lei fonduri europene plus încă 5 milioane de lei de la bugetul local. Trebuia să gândim un proiect va valoarea eligibilă fără să ne asumăm sumele aceste în plus de la bugetul local. Avem apoi proiect de reabilitate a sediului primăriei. Un proiect de 17 milioane de lei. Pentru care trebuie să plătit din bugetul local 7 milioane de lei. Chiar era necesară această reabilitare? Mai mult, unde vom muta primăria? Nu s-a luat în calcul absolut nicio locație și nici nu sunt de acord să mutăm primăria într-o zonă privată să plătim chirie ani de zile. Avem apoi parcul fotovoltaic, un proiect lăsat de izbeliște, cu o consultanță plătită deja de 650 de mii de lei. Aici mai mult de 20 de mii de euro nu trebuiau plătiți pentru consultanță. Proiectul este praf deși s-a plătit această consultanță și am redepus proiectul care trebuie însă rescrie aproape în totalitate. Apoi avem centrul cu aport voluntar pentru deșeuri. Puteam realiza un centru de 4 milioane de lei prin ADI în parteneriat cu Consiliul Județean. Primăria a respins proiectul, a luat inițiativa pe cont propriu pentru a realiza documentația din care a reieșit un proiect în valoare de 9.8 milioane de lei, cu o cofinanțare de peste 5 milioane de la bugetul local. Am avut o ședință cu factorii implicați, iar proiectul este supradimensionat și nu are legătură cu realitatea“, a mai arătat Călin Dobra.
Probleme sunt și cu proiectele aflate în derulare și nu au fost terminate la termen, undele fiind începute înainte de 2020.
“Situația pe Programul Operațional Regional 2014-2020 stă astfel: avem 7 proiecte în plină desfășurare, care sunt din vechiul ciclu financiar 2014-2020, și care sunt continuate din bugetul local până în decembrie 2024, adică peste o lună și jumătate trebuie să fie gata. Dacă până atunci nu închidem aceste 7 proiecte, Primăria Lugoj va da 3.5 milioane de lei înapoi, bani pe care i-am absorbit deja. Toate sunt în diferite faze de execuție, dar într-un progres financiar dezastruos și riscul este foarte mare să nu putem finaliza, ceea ce însemnă încă o sumă de dat înapoi. Alte patru proiecte au fost reziliate, este vorba despre realizare unui centru cultural multifuncțional pe strada Banatului, locuințe sociale în cartierul Herendești, amenajarea de trotuare și zone pietonale și amenajarea unui teren de minifotbal la Măguri. Toți știm situația socială din Herendești-Bocșei. Puteam să accesăm un proiect de 16 milioane de lei pentru construirea de locuințe sociale și așa s-ar fi rezolvat problema socială. Primăria trebuia să plătească 6.9 milioane de lei și circa 10 milioane erau bani europeni. Primăria a renunțat la acest proiect, susținând că nu sunt bani, ca să depune alt proiect pe PNRR pentru construcția de locuințe pentru tineri de 27 de milioane de lei din care 12 milioane fonduri europene și 15 milioane de le bugetul local. Sunt patru scări cu câte 10 apartamente. Mai mult, locuințele sunt pentru tineri defavorizați din sănătate și învățământ. Ceea ce este cam greu să găsim aceste familii defavorizare care lucrează în educație și sănătate. La valoarea proiectului, fiecare apartament ajunge la o valoare de 140 de mii de euro“, a mai precizat Călin Dobra.