Asociația Pro Infrastructură afirmă, într-o postare pe Facebook, că pietonii și cicliștii timișoreni vor urca 7,6 metri sau vor coborî 2,5 metri la Baader.
Specialiștii asociației se referă la pasajul care se va construi pe strada Baader, ca parte a proiectului de modernizare a căii ferate, proiect al Ministerului Transporturilor pus în aplicare prin CFR.
Pro Infrastructura acuză conducerea Primăriei Timișoara de unele probleme din proiect deși proiectarea a fost realizată de Ministerul Transporturilor.
“Primăria Municipiului Timișoara condusă de Dominic Fritz a negociat mai bine de un an de zile cu CFR și proiectanții WeBuild pasaje rutiere peste calea ferată modernizată Arad-Caransebeș. La Strada Enric Baader, edilii vor desființa complet trecerea la nivel din buricul urbei, arătând că adoptă soluții mai civilizate decât clujenii care pun în scenă tragedia de la Tăietura Turcului. Acum a venit rândul pietonilor și cicliștilor cărora li se oferă o… pasarelă. Adică una dintre cele mai nereușite soluții din România, gradul lor de folosire fiind infim. Chiar și în stațiile de cale ferată modernizată călătorii preferă să coboare 55 cm de pe platformă și să iasă din gară peste șine și piatră spartă. Vrem să le atragem atenția arhitecților timișoreni că o pasarelă peste o linie electrificată are platforma la 7,6 metri înălțime și necesită ascensoare. Cine se va înghesui cu bicicleta în lift?“, se întreabă cei de la Pro Infrastructura.
Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, a răspunsul printr-un comentariu la afirmațiile celor de la la Pro Infrastructura.
“Nu am „negociat“ nimic. Proiectul nu ne aparține. Nici măcar nu a fost autorizat de Primăria Timișoara. Am încercat din răsputeri să argumentăm pentru îmbunătățiri la un proiect deja licitat și să convingem CFRul și proiectantul/executantul să ia în calcul efectele proiectului asupra timișorenilor. În unele cazuri am fost ascultați, în multe altele nu“, a comentat Dominic Fritz.
Potrivit reprezentanților asociației, întreținerea CFR este un capitol dureros în ultimele 3-4 decenii, deci foarte probabil după câteva luni oamenii vor rămâne pe scări sau vor trece calea ferată tot la nivel.
“Chiar dacă se vor amplasa (?) panouri fonoabsorbante sau gard, tot vor găsi (face) o spărtură. În schimb, o subtraversare poate coborî la 2,5-3 metri pe un plan inclinat, ideal și pentru bicicliști. Timișoara are o experiență foarte bună cu subtraversarea pietonală bine iluminată și întreținută de lângă Pasajul Jiul. Dar CFR și antreprenorul nu vorbesc despre asta fiindcă e nevoie de un podeț feroviar în plus, trebuie schimbați indicatorii tehnico-economici șamd. Mai mult, administrația locală ar trebui să continue cu o subtraversare a Străzii Demetriade pe care vor să o lărgească la 4 benzi. Și uite-așa, din comoditate birocratică și din lipsa colaborării dintre CFR și primărie, pietonii și cicliștii sunt ridicați la cucurigu la 7,6 metri, pe scări și în ascensoare cu riscuri de defecțiune și transformare în toalete ad-hoc, în loc să coboare la 2-3 metri“, mai arată sursa citată.
Pro Infrastructura mai susține că Primăria Timișoara și CFR au reușit cu greu să ajungă la un numitor comun pe partea de trafic rutier, tranziția de la giratoriul suspendat la pasajul liniar între Strada Baader și Iulius Mall.
“A fost un proces complex și cu siguranță n-au chef să mai înceapă unul. Poate doar urbaniștii timișoreni vor dori să ne arate că Banatu-i fruncea și că pot adopta soluții europene care sprijină tranzitul verde. Sigur că și pentru șoferi, în locul Pasajului Baader care va domina peisajul urban, vizual și fonic, se putea gândi o subtraversare așa cum se execută la Solventul. Lucru valabil și la Gheorghe Adam și CA Rosetti“, a mai precizat Asociația Pro Infrastructură.