În ședința din data de miercuri, 13 august 2025, consilierii județeni au votat amânarea implementării noii organigrame a Consiliului Județean Timiș, deși procedurile aferente acesteia se aflau într-un stadiu avansat.
Această reorganizare, anunțată drept cea mai amplă reformă administrativă din istoria județului și chiar un model unic la nivel național, a fost blocată în procesul propriu de implementare.
Situația este cu atât mai surprinzătoare cu cât administrația județeană dispune de o majoritate solidă și, după aproape un an de mandat, nu a reușit să adopte și să aplice o nouă structură organizatorică.
Conform analizei situației, principalele cauze ale acestui eșec pot fi atribuite managementului deficitar al actualei conduceri PSD, negocierilor politice din spatele procesului administrativ și numirii unor politruci pe posturi mai degrabă tehnice, decât politice.
Aspectele dubioase ale reorganizării țin de:
- Complexitate excesivă pentru un impact redus – Procedura, desfășurată pe parcursul a aproximativ trei luni, ar fi condus la concedierea a doar circa 10 angajați din totalul de 270, restul reducerilor vizând posturi vacante.
- Nerespectarea principiului meritocrației – Deși reorganizarea a fost prezentată public drept un proces independent de influențe sau favoritisme, au existat cazuri documentate în care persoane cu relații privilegiate („pile”) au beneficiat de protecție sau de rezultate favorabile la concursuri interne.
Exemplu – Compartimentul de Comunicare:
– La începutul procesului existau cinci posturi (unul suspendat, unul contractual).
– În urma reorganizării, structura ar urma să includă un post contractual și două de funcționar public, fiind desființate două posturi de funcționar public.
– Postul contractual, deși inferior ca prioritate, nu a fost eliminat și nici scos la concurs, fiind ocupat de o persoană favorizată.
– Pentru singurul post vacant de funcționar public au concurat trei persoane, una dintre acestea fiind o „pilă”, care a câștigat concursul în urma interviului, deși la proba scrisă se clasase la egalitate cu un candidat fără susținere politică, deci competențe egale.
– În consecință, compartimentul rămâne cu un post suspendat și două posturi ocupate de persoane cu calificare îndoielnică.
La data de 26 iunie 2025, consilierii județeni au aprobat Hotărârea nr. 161 privind noua organigramă și statul de funcții, cu aplicare de la 1 septembrie 2025, pentru a permite organizarea concursurilor necesare.
Președintele CJ Timiș, Alfred Simonis, a prezentat reorganizarea ca pe un model de bună practică, invocând o reducere de 21% a personalului (57 de posturi din 270), incluzând atât posturi ocupate, cât și vacante.
Modificările aprobate prevedeau:
– desființarea a două direcții (Direcția de Resurse Umane și Control Intern Managerial; Direcția de Administrare a Patrimoniului);
– desființarea unui serviciu (Serviciul de Administrație Publică, Servicii Sociale și Sănătate Publică);
– desființarea a două compartimente (Corpul de Control al Președintelui; Compartimentul de Control Intern Managerial);
– transformarea a trei servicii în compartimente;reducerea cu patru posturi a funcțiilor publice de conducere și cu 41 posturi a funcțiilor publice de execuție;
– diminuarea posturilor contractuale și a celor destinate proiectelor cu fonduri externe nerambursabile.
Concursurile au fost organizate doar în trei structuri: Compartimentul de Comunicare; Serviciul de Cultură, Sport și Relații Publice; și Compartimentul pentru Dezvoltarea Turismului și Evenimentelor. Domenii importante precum financiar, patrimoniu, investiții și juridic nu au fost afectate, ceea ce a generat inegalități între structuri.
În plus, în cadrul acelorași structuri, unii funcționari au fost obligați să participe la concursuri, în timp ce alții au fost exceptați, fără criterii transparente.
Rezultatele au fost contestate informal, existând suspiciuni de influență politică în desemnarea câștigătorilor.
La nivel informal se vorbește și despre un adevărat bullying pe care îl practică anumiți angajați, cu spate politic, la adresa altor angajați, fără spate politic.
Conform unor informații ale Buletin de Timișoara, primii s-au năpustit efectiv la adresa celor din urmă, reproșându-le participarea la concurs pe posturile care li se cuvin lor și doar lor, fiind incompetenți angajați politic.
Situația finală:
În locul organizării simultane a tuturor concursurilor, au rămas proceduri nefinalizate, precum cea de la Direcția de Drumuri.
În data de 12 august 2025, adică ieri, conducerea CJ Timiș a introdus, brusc, pe ordinea suplimentară a ședinței din 13 august, adică astăzi, un proiect de hotărâre prin care să anuleze concursurile în desfășurare și să amâne aplicarea organigramei cu o lună.
Această decizie, luată fără justificarea urgenței, a surprins consilierii județeni.
În comisiile reunite, consilierul USR Zoltan Nemeth a solicitat explicații privind legalitatea opririi procedurilor.
Explicația oficială a fost dată de Cătălina Orbulescu, șefa Serviciului de Resurse Umane, care a declarat:
“Ne aflăm în ultima etapă de implementare a organigramei. Au fost emise preavizele pentru angajații care nu au promovat examenul în cadrul structurilor pentru care s-a redus numărul de posturi, precum și pentru angajații ale căror posturi au fost desființate. Perioada de preaviz a fost 31.07.2025 – 29.08.2025 iar în această perioadă conform prevederilor legale am pus tuturor la dispoziție lista posturilor disponibile din cadrul aparatului de specialitate în vederea exercitării unei opțiuni în cazul în care aceștia doreau să continue în cadrul Consiliului Județean. S-a constata faptul că în fișele de post aferente acestor posturi vacante sunt prevederi ce pot fi considerate restrictive sau preferențiale și atunci s-a considerat necesar să anulăm acest demers și să îl reluăm cu respectarea tuturor prevederilor legale și să ne asigurăm că putem respecta egalitatea de șanse și tratament pentru toți funcționarii publici care sunt în preaviz. Astfel în acest context nu ne mai putem încadra în termenul prevăzut inițial cel de 1 septembrie și dorim să ne aprobați extinderea termenului de implementare până la data de 1 octombrie. Din dorința de a face totul foarte bine am căzut în capcana suprareglementării și așa ne-am dat seama că sunt câteva prevederi care pot fi interpretate ca discriminatorii și pentru a asigura egalitatea de șanse și tratament și pentru a oferi tuturor exact aceleași oportunități, credem că este mai bine să revizuim situația pentru a nu exista semne de întrebare. Vom relua toată procedura, cei care sunt acum în preaviz vor primi un nou termen de preaviz, cu respectarea prevederilor, 30 de zile lucrătoare pentru funcționarii publici, 20 de zile pentru personalul contractual. În acest termen vom lua lista posturilor disponibile, vom relua fișele de post la dispoziția tuturor urmând ca aceștia în calendarul stabilit să-și stabilească opțiunile. Acolo unde pentru aceeași funcție, în cadrul aceleași structuri vor fi mai multe opțiuni se vor organiza concursuri, examen de departajare“, a spus Cătălina Orbulescu.
A doua explicație oficială a fost dată în ședința efectivă de plen de președintele CJ Timiș, Alfred Simonis.
“Nu s-a anulat niciun examen care a fost dat până acum. S-a anulat procedura de examinare care urma să înceapă săptămâna acesta. Deci examen efectiv pe care l-a dat cineva nu, s-a eliminat sesiunea care urma. Vă spun sincer că un viciu de procedură ne- a pus în situația în care anumite compartimente care, să nu intrăm în foarte multe detalii, dădeau examenul prin niște împărțeli ale posturilor foarte eficient făcute. Am aflat de asta, am anulat procedura și în măsura în care se vor înscrie mai mulți pe un post se va da examen ca și până acum. Practic e un viciu de procedură, care ne putea pune în dificultate întreaga organigramă. Prin anularea procedurii și reînscrierea celor care nu au apucat să dea examenul pentru că afla în fașă, ne pun în situația că prelungim cu o lună intrarea în vigoare din cauza preavizelor“, a declarat Alfred Simonis.
Documentele oficiale aprobate de consilierii județeni vorbesc și ele despre vicii de procedură fără a le numi.
“Luând în considerare prevederile Dispoziției nr. 629/12.08.2025 privind anularea examenului pentru funcționarii publici din cadrul Consiliului Județean Timiș ale căror funcţii publice au fost supuse reorganizării în condiţiile art. 519 alin. (1) lit. c) din O.U.G. nr. 57/2019 prin care se constată existența unui viciu de procedură pentru a cărui înlăturare este necesară anularea procedurii de organizare și desfăşurare a examenului pentru funcționarii publici din cadrul Consiliului Județean Timiș ale căror funcţii publice au fost supuse reorganizării în condiţiile art. 519 alin. (1) lit. c) din O.U.G. nr. 57/2019 și reluarea acesteia, cu respectarea tuturor dispozițiilor legale incidente.
Fișele de post publicate împreună cu „Lista funcțiilor publice vacante din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Județean Timiș” au fost analizate din perspectiva prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, respectiv:
– Art. 413 „ Dreptul la tratament egal
(1) La baza raporturilor de serviciu dintre autorităţile şi instituţiile publice şi funcţionarii publici stă principiul egalităţii de tratament faţă de toţi funcţionarii publici.
(2) Orice discriminare faţă de un funcţionar public, definită în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, este interzisă.”
– Art. 465 alin.(1) lit. f) „ Condiţii de ocupare a unei funcţii publice
(1) Poate ocupa o funcţie publică persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
f) îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitate prevăzute de lege pentru ocuparea funcţiei publice;”
– Art. 465^1 alin.(1) și alin.(3) ” Stabilitatea în funcţia publică
(1) În situaţia în care intervin modificări legislative cu privire la condiţiile de ocupare a unei funcţii publice prevăzute la art. 465 alin. (1), acestea se consideră îndeplinite de către funcţionarii publici care, la data ocupării funcţiei publice printr-una dintre modalităţile prevăzute de lege, au îndeplinit condiţiile de ocupare prevăzute de lege.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică funcţionarilor publici şi în situaţiile determinate de reorganizarea activităţii autorităţii sau instituţiei publice, prevăzute la art. 518 şi art. 519 alin. (7)-(10).”
-Art. 518 alin. (2^1) Reorganizarea autorităţii sau instituţiei publice
(2^1) Aplicarea prevederilor alin. (1) se face cu respectarea drepturilor funcţionarilor publici care au îndeplinit condiţiile pentru ocuparea funcţiei publice, prevăzute de lege la data numirii în funcţia publică supusă reorganizării, în condiţiile prevăzute la art. 465^1 alin. (1)
Astfel, este necesară modificarea datei de intrare în vigoare a Hotărârii Consiliului Județean Timiș nr. 161/25.06.2025 privind aprobarea Organigramei și a Statului de funcții ale Județului Timiș, respectiv 01.09.2025 în vederea reluării procedurii de organizare și desfăşurare a examenului pentru funcționarii publici din cadrul Consiliului Județean Timiș ale căror funcţii publice au fost supuse reorganizării în condiţiile art. 519 alin. (1) lit. c) din O.U.G. nr. 57/2019, în condiții de transparență și egalitate de șanse pentru toți funcționarii publici aflați în perioada de preaviz, cu încadrarea în termenele prevăzute de legislația în vigoare“, se arată în raportul de specialitate care a însoți proiectul de hotărâre.
Cine sunt vinovații?
Curios este faptul că viciile de procedură, dacă au fost făcute, s-a făcut tot de către PSD, deoarece Direcția de Drumuri este condusă de fostul deputat PSD, Matei Suciu.
Așadar, se pune întrebarea, directorul PSD a fost lucrat de funcționari sau împreună cu funcționarii a lucrat împotriva președintelui PSD al Consiliului Județean și a planului de reformă?
De altfel, dezbaterea privind vinovățiile este abia la început în cadrul CJ Timiș.
Cert este că toată lumea înjură conducerea PSD mai rău decât au înjurat fosta conducere PNL.
Și mai există o certitudine.
Dacă pe vremea administrației PNL era înjurat mai mult administratorul public, Marian C. Vasile, acum, pe vremea PSD, mai mult este înjurat președintele CJ Timiș.
Însă, paradoxal unele degete sunt îndreptate spre administratorul public actual, Adrian Pau, care este văzut de o parte a colectivului administrației județene drept responsabil de haosul total creat, de acest ghiveci complet privind reorganizarea.
O altă certitudine este că actuala administrație PSD nu este la primul eșec administrativ.
Alte eșecuri au fost reorganizarea de la DGASPC Timiș, cu procedură repetată, unde i s-a furat căciula președintelui de către directori, la Direcția de Presări Servicii unde procedura de reorganizare a fost reluată sau la procedura de comasare a instituțiilor de cultură, unde idee de realizare a unui complex muzeal a fost abandonată.
Având în vedere cele de mai sus, probabil cea mai bună decizie ar fi fost anularea completă a reorganizării și reluarea întregului proces de la început, pentru că oricum rămâne viciat și se va constata asta la prima verificare în instanță și tragerea la răspundere politică sau administrativă, după caz, a celor care au adus Consiliul Județean într-o situație rușinoasă, unică.