Un studiu recent realizat de Massachusetts Institute of Technology (MIT), în colaborare cu Oak Ridge National Laboratory (ORNL), arată că tehnologiile cu agenți de Inteligență Artificială (AI) au preluat deja aproape 12% din totalul forței de muncă din SUA, afectând atât ocupații care necesită abilități simple, cât și posturi de tip white-collar, în HR, logistică, finanțe sau administrație. Cercetarea a folosit instrumentul de simulare Iceberg Index pentru analiza big-data a 151 milioane de lucrători americani.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea, explică implicațiile acestui fenomen: „Datele recente arată că intervenția AI nu înlocuiește complet munca umană, ci favorizează o formă de simbioză hibridă, în care oamenii realizează sarcini creative și complexe, în timp ce tehnologia preia operațiuni repetitive.”
Potrivit rectorului UVT, adoptarea AI va avea efecte similare și în Europa, iar universitățile trebuie să se adapteze: „Este esențial să implementăm programe de educație flexibile, să promovăm recalificarea permanentă și să punem accent pe competențele umane greu automatizabile – creativitate, gândire critică, comunicare. UVT a început deja să integreze AI în formarea studenților, combinând utilizarea tehnologiei cu dezvoltarea gândirii critice.”
Marilen Pirtea subliniază că tehnologiile AI permit oamenilor să se concentreze pe activități cu valoare creativă mai mare și că universitățile trebuie să colaboreze mai strâns cu mediul de afaceri pentru a adapta formarea profesională la nevoile economiei reale pe termen lung.
