Timișoara: curățenia din oraș va fi preluată de o firmă privată înființată de Societatea Drumuri Municipale – Primăria renunță la serviciile firmei Brantner

Consiliul Local Timișoara a făcut primii pași pentru atribuirea serviciului de salubritate stradală către Societatea Drumuri Municipale, aflată în subordinea CLT, deoarece curățenia din oraș lasă de dorit.

Contractul de curățenie stradală încheiat cu operatorul privat Brantner expiră la jumătatea lunii martie, iar consilierii locali au aprobat, vineri, într-o ședință extraordinară de plen, un studiu de oportunitate care arată motivele pentru care o firmă înființată de o societate publică ar trebui să se ocupe de salubritatea orașului.

Este vorba despre serviciile de măturat, spălat şi stropit a căilor publice, inclusiv colectarea şi transportul deşeurilor de pământ şi pietre provenite de pe căile publice la depozitele de deşeuri, precum şi a deşeurilor provenite din coşurile stradale la depozitele de deşeuri şi/sau la instalaţiile de tratare, precum și de curăţare şi transport a zăpezii de pe căile publice şi menținerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ, specifice serviciului de salubrizare.

Argumentele care stau la baza alegerii ”gestiunii directe” privind modalitatea de organizare și funcționare a unor activități din cadrul serviciului public de salubrizare sunt: prin realizarea prestației de societatea Consiliului Local al municipiului Timișoara se urmărește raportul optim între prețul (cât mai mic) și calitatea (cât mai ridicată) a serviciilor; asigurarea unui serviciu de calitate la standarde europene care să corespundă normelor naționale și ale UE referitoare la mediu, este posibil numai cu investiții adecvate în dotări performante corespunzătoare și cu asigurarea de personal suficient și adecvat pregătit din punct de vedere profesional; dotarea cu utilaje noi și performante va duce la realizarea unui nivel scăzut de poluare în municipiul Timișoara; realizarea autonomiei locale prin implicarea autorităților administrației publice locale, alături de cetățeni în rezolvarea unei probleme a comunității având ca baza principiile dezvoltării durabile. Prin creșterea nivelului calitativ al serviciilor, comunitatea locală va beneficia de o îmbunătățire a calității mediului înconjurător și implicit a sănătății populaţiei. Consiliul Local al Municipiului Timișoara își propune realizarea activităților de salubrizare stradală și deszăpezire prin modalitatea de ”gestiune directă”, delegarea de gestiune realizându-se prin atribuirea directă a contractului, unei societății al cărei asociat unic este consiliul local, exercitând astfel, un control direct asupra deciziilor strategice ale operatorului“, se arată în Proiectul de Hotărâre adoptat de consilierii locali.

Totodată, a fost aprobată înființarea, de către Societatea de Drumuri Municipale, a unei firme de curățenie.

Dacă vrei să faci treabă, trebuie să investești în utilaje, dar aceste utilaje sunt foarte scumpe și asta nu merită, din punct de vedere economic, doar dacă ai un contract pentru o perioadă foarte lungă, să zicem contract de 8 ani sau de 10 ani. Noi nu vrem să riscăm acum să dăm un contract de 10 ani la un privat și să ne trezim că în următorii 10 ani suntem prizonieri într-un contract care posibil că nu va funcționa. Acestea și alte motive ne-au dus la concluzie că trebuie să gestionăm din nou acest serviciu, noi ca oraș. Planul este ca în prima perioadă noua societate este să închirieze utilaje și apoi după ce noi venim cu aport de capital să poată cumpăra utilajele. Împăună cu doamna secretar am studiat mult timp variantele pe care le avem și am ajuns la concluzia că asta e cea mai bună soluție practicabilă și legală. Să înființăm o companie municipală de la zero înseamnă un timp mai lung, dar nu exclud ca în viitor noua firmă să se desprindă de SDM”, a declarat Dominic Fritz.

Consilierul local PNL, Dan Diaconu, a semnalat că, din punct de vedere legal, noua firmă de curățenie ar trebui înființată de către Consiliul Local în mod direct.

Eu sprijin ca această activitate să se desfășoare într-o zonă controlată de autoritate publică locală, dar pentru a nu ajunge peste trei luni să am o altă intervenție în care să vă spun v-am spus eu, v-aș supune atenției acum faptul că acest mecanism instituțional e posibil să nu funcționeze din cauza unor elemente pe care le aveți chiar în raportul de specialitate, anume tipul de societate către care puteți atribui în mod direct delegarea de gestiune. Dacă vorbim de obiectul de activitate din sfera de utilități publice este unul discutabil, dacă SDM are același obiect de activitate sau nu, dar celelalte condiții cumulative nu sunt îndeplinite de o societate pe care SDM o va înființa. Este imposibil, capitalul social trebuie să fie dat de Consiliul Local, controlul trebuie să fie exercitat în mod direct de Consiliul Local, ori o societate înființată de SDM este o firmă privată 100%, fără un control direct al CLT, iar riscul este ca procesul de atribuire directă a gestiunii să nu poată fi realizat. Soluția este ca Consiliul Local să înființeze o societate nouă și nu SDM. V-aș cita din Legea 51 câteva prevederi, lit.a, alin. 28 se spune că unitatea administrativ teritorială în calitate de acționar, asociat unic al operatorului, apoi capitalul social al operatorului este deținut în totalitate de autoritatea administrativ teritorială. Nimic din aceste prevederi, în cazul în care SDM înființează un SRL, inclusiv capitalul social îl depune SDM, nu se respectă, iar pentru mine este clar că doar CLT poate înființa o asemenea societate“, a spus fostul viceprimar Dan Diaconu.

La rândul său, noul secretarul municipalității, fosta judecătoare Adina Pokker, a insistat ca noua societate de curățenie poate să fie înființată de către SDM, al cărei unic acționar este Consiliul Local Timișoara.

Această soluție a avut în vedere compilarea dispozițiilor din Legea 51, dar și Legea 101, și trebuie avut în vedere că autoritățile locale au libera alegere în această gestiune, fie că este vorba despre gestiune directă sau delegată, că pot în aceste condiții să apeleze fie la un operator privat sau public. Societatea nou înființată va fi un operator de drept privat și îi sunt aplicabile dispozițiile articolului 28, alin.2, indice 1 din Legea 51 care face referire expres la încredințarea unui operator de drept privat a serviciilor de utilități publice cu respectarea anumitor condiții“, a precizat secretara Primăriei Timișoara, Adina Pokker.

Primăria Reșița a anunțat recent că preia serviciile de salubritate în regie proprie din luna martie.

Recomandările noastre

Cele mai citite articole