INTERVIU. Directorul Horticultura SA, Dan Rusu: societatea trebuie să fie pe plus, îmbunătățind continuu calitatea lucrărilor

Societatea Horticultura SA, aflată în subordinea Consiliului Local, și-a schimbat în urmă cu mai bine de un an managementul.

Schimbările au debutat cu un nou Consiliu de Administrație, iar de la începutul lui 2022, societatea și-a schimbat după mai bine de 30 de ani directorul general, când Dan Rusu l-a înlocuit din funcție pe Andrei Drăgilă.

Horticultura SA a fost de multe ori și sub presiune publică, iar redacția noastră a dorit să lămurească câteva dintre aspectele apărute în spațiul public, într-un interviu cu directorul general, Dan Rusu.

Buletin de Timișoara: d-le director, să începem cu o întrebare abruptă. Ce formațiune politică reprezentați?

Dan Rusu: nici una.

Buletin de Timișoara: presa spune altceva…

Dan Rusu: nu am fost, nu sunt și nici nu intenționez să fac parte din vreun partid. Asta nu înseamnă că nu am, ca majoritatea cetățenilor acestei țări, simpatii politice, exprimate la cabina de vot de fiecare dată; nu e nici un secret în schimb că lucrez foarte bine cu actuala echipa care administrează orașul și că apreciez modul în care schimbă orașul, proces la care doresc să iau parte.

Buletin de Timișoara: atunci ce v-a recomandat pentru această poziție? Sunteți acuzat că nu aveți experienta  necesară pentru a ocupa poziția de director al Horticultura SA.

Dan Rusu: CV-ul meu ca și toate actele de participare la concursul pe post, definitivat în octombrie 2022 sunt publice. Dar, vin din sectorul privat, unde am vreo 20 de ani de experiență în general management, în multinaționale, consultanță de afaceri, training, start-up business-uri, inclusiv în afara țării.

Buletin de Timișoara: Cum explicați presiunea pusă pe dv., deoarece periodic mediul politic își amintește că există și Horticultura?

Dan Rusu: Am preluat o societate pusă pe butuci, cu o bază materială distrusă, fără investiții relevante în ultimii cinci ani, cu oameni prost plătiți, facturi neachitate la timp de fosta administrație, societate care nu avea absolut nici o lucrare cu terți, adică în afara contractului cu primăria, pentru că tot ce făceau erau lucrări la negru prin curțile mai marilor orașului, cu oamenii și utilajele Horticulturii.

Buletin de Timișoara: cum încheiați anul 2022 ca situație financiară?

Dan Rusu:În ianuarie 2022 am preluat societatea ca director interimar șide la preluarea mandatului am reușit, împreună cu noul Consiliu de Administrație, să redresăm situația financiară dezastruoasă lăsată de fosta conducere, cu un minus de aproape un milion de lei pe 2021. Vom avea profit pe anul curent, dar cât, vom ști la finalul anului. Doar să rețineți că o societate cu capital public, care desfășoară activități de prestări servicii în slujba cetățenilor, cum suntem noi, nu trebuie să raporteze profituri de milioane, pentru că asta tot gestionare defectuoasă se numește. Societatea trebuie mai degrabă să efectueze lucrări de calitate pentru urbe, fără să genereze pierdere și să plătească corect angajații, respectând întocmai legislația.

Buletin de Timișoara: în ultima perioadă s-a făcut o mare tevatură că societatea cumpără o mașină de 35.000 de euro. O cumpără sau nu? Și dacă o cumpără, de ce?

Dan Rusu: Vă rog cereți detalii de la furnizorul acestor informații, de la noi nu a plecat o asemenea informație. Nu există mașină pentru directori în noua procedură auto aprobată anul acesta, după schimbarea conducerii, deși în contractul de mandat este prevăzută posibilitatea folosirii unui autoturism de serviciu. Noi am împărțit mașinile (altele decât cele utilitare) în mașini de oraș și de exterior, pentru a defini mai bine scopul deplasărilor: pe zona noastră de parcuri și sedii operative, adică în interior, respectiv în delegații în interes de serviciu. De aceea ne trebuie o mașină, pentru care am depus încă din luna mai u  dosar pentru ecotichet plug in hybrid la Autoritatea Fondului de Mediu, dosar aprobat în octombrie și care e valabil doar pentru ce am depus, adică plug in hybrid. Pentru oraș, am depus și așteptăm aprobare pentru ecotichet full electric și  vom lua Dacia Spring, respectiv Rabla Clasic, pentru achiziționare Dacia Jogger, cu scop de utilitară. E în acord cu strategia noastră de societate spații verzi, aceea de a respecta mediul înconjurător, ceea ce evident nu făceam cu BMW X5 sau un Rexton, mașinile fostului director și fiului său angajat în societate.

Buletin de Timișoara: de ce ați vândut X5-ul cu doar 7.000 euro? Se zice ca ar fi făcut vreo 17.000…

Dan Rusu: Această mașină nu ar fi trebuit achiziționată deloc în 2016 ca second hand, iar diversele eforturi și acțiuni de promovare făcute în încercarea de a o vinde începând cu 10.500 euro sunt la dispoziție, din luna august, invit pe cei interesați sa consulte dosarul.

Buletin de Timișoara: ce ați făcut anul acesta ca lucrări în oraș?

Dan Rusu: Vreau să fac o remarcă la început, Horticultura are în administrare doar una din cele 4 zone în care este împărțită Timișoara din punct de vedere al spațiilor verzi, în speță cea centrală, formată din circa 70 hectare de parcuri centrale, scuaruri, aliniamente, faleza râului Bega, piețe sau locuri de joacă. Restul zonelor sunt date în administrare unor firme private dinainte de 2010. Peste toți se află Direcția de Infrastructura verde a Primăriei, care ne lansează comenzile de lucrări și ne verifica/recepționează/plătește aceste lucrări. Am realizat o schimbare de abordare și în premieră am plantat în multe zone administrate diverse tipuri de plante perene pentru a face în felul acesta și economie și am derulat în această toamnă o campanie agresivă de plantare de arbori în zone abandonate de ani de zile. Dintre îmbunătățirile de anul acesta, aș menționa replantarea în această toamnă a peste 300.000 de bulbi de lalele în Parcul Justiției și în Piața Victoriei, care vor ieși frumos la primăvară. Ca proiecte macro, avem în lucru finalizarea unei hărți digitale interactive în Google Maps, cu zona noastră, pe care o vom face publică în cel mai scurt timp pe site-ul nostru www.horticultura.ro si pe cel al primăriei, pentru ca cetățenii să înțeleagă mai bine zonele noastre de responsabilitate.

Buletin de Timișoara: Totuși aveți o strategie nouă, diferită față de vechea administrație. Ce cuprinde?

Dan Rusu: Am creat câteva direcții de acțiune pe care am și încercat să le aplic în practică pe parcursul acestui an. Ca  mod de acțiune, împreuna cu colegii din Consiliul de Administrație, dorim să reformăm societatea fără să afectam activitatea de bază, aceea de servicii de peisagistică, îngrijire zone verzi, refacere parcuri, plantări. Reformarea înseamnă: baza materială, sisteme, oameni, relații cu stakeholderii, adică beneficiarii și furnizorii principali.

Buletin de Timișoara: Așadar, să capete o altă dimensiune, mai apropiată de ce se întâmplă în mediul privat?

Dan Rusu: În primul rând am făcut o evaluare a situației existente (adică un inventar de preluare, evaluarea bazei materiale și a personalului), apoi am început retehnologizarea, pe parte de unelte, parc auto, echipamente și sisteme IT; în paralel, îmbunătățirea competențelor și performanțelor personalului și corecții, funcție de posibilitățile bugetului, a salariilor și bonurilor de masă; pe parte de contracte, creșterea numărului de clienți terti, adica alții decât Primăria, care este principalul beneficiar prin contractul cadru de spații verzi; revigorarea activității pepinierei prin vânzarea materialului produs sau achiziționat din import. În privința serelor de pe strada Imbroane, încercam să deslușim situația intabulărilor și a retrocedărilor pentru a vedea cine poate aplica pentru un proiect pe fonduri europene sau PNRR pentru reconstrucție și regenerare verde; de altfel, același proces de clarificare are loc și în ceea ce privește pepiniera, unde am solicitat și avem interesul colegilor din primărie pentru găsirea unui spațiu extins în zona periurbană, pentru a muta activitatea, având în vedere că actualmente am rămas cu suprafață prea mică pentru desfășurarea activităților, în urma retrocedărilor. De remarcat că atât pepiniera cât și sera este în proprietatea municipiului, noi având doar drept de administrare prin concesiune, de aici problemele cu accesarea de fonduri europene.

Buletin de Timișoara: Care este diferența între pepinieră și seră?

Dan Rusu: la pepiniera se cultivă și întrețin arborii și arbuștii, la sere plantele tip anuale, bianuale, perene, plus așa numitele plante-mamă, care folosesc la reproducere; sera are întotdeauna nevoie de temperatura controlată, fie prin încălzire fie tip solar; pepiniera nu, aceasta presupune o suprafață de teren agricol deschisă, pentru cultivare.

Buletin de Timișoara: Deci, plantările vin din producția proprie…

Dan Rusu: Din import si din productie proprie; covoarele florale au mers ca în fiecare an, adică plantele anuale în Victoriei, Botanic, Alpinet, Podul cu flori, apoi în toamna bienalele(panseluțele), în sensul că nu stricăm tradiții frumoase ale centrului. În plus, am început popularea cu plante perene ale unor suprafețe neamenajate până acum, de exemplu un scuar la intersecția Pârvan cu Mihai Viteazul, mini sensul giratoriu de pe Pestalozzi. Vom continua cu aceste perene în locuri până acum necultivate sau care au doar iarbă, inclusiv in jardiniere, pentru că cheltuiala cu ele este semnificativ mai mică decât cu anuale/bienale, dar nu înlocuim covoarele florale tradiționale cu ele.

Buletin de Timișoara: Există o rezistență la aceste perene.

Dan Rusu: De la cine? Probabil de la persoane care învârteau sute de mii de bucăți de anuale și bianuale cu costuri uriașe, în condițiile în care toata Europa merge pe optimizarea cu aceste flori perene și arbuști, care, dacă sunt alese cu grijă și întreținute corespunzător, au un aspect deosebit. Aș zice să lăsăm planificarea pe mana specialiștilor în horticultură. Oricum, noi plantăm, de la flori, la arbuști și până la arbori mari doar în acord cu planurile și comenzile  direcției de mediu a Primariei, eventual permițându-ne doar să fim pro-activi și să le propunem idei, cu peisagiștii noștri.

Buletin de Timișoara: Dumneavoastră puteți să promovați idei în peisagistică, în horticultură, având în vedere că nu aveți studii de specialitate?

Dan Rusu: Eu personal nu mă aventurez prea mult, deși am învățat multe în domeniu, dar am un director tehnic și un șef la spații verzi cu mare experiență și competentă în domeniu, plus în alte secții suport, cum ar fi cea de Întreținere. Forța unui manager stă în calitatea echipei sale și satisfacția mea este să fiu contrazis cu argumente solide și nu să mi se facă plecăciuni așa cum se obișnuia.

Buletin de Timișoara: La final, sunteți pregătiți pentru TM 2023, pentru capitala culturală, din punct de vedere al spațiilor verzi centrale

Dan Rusu: Eu zic că da, atât în ceea ce privește cele expuse mai sus, la care adaug și plantările și tutorările de arbori din zona centrului, în decembrie-februarie, plus o serie de proiecte de colaborare cu asociații și ONG-uri profilate pe spații verzi și peisagistică, cu ajutorul cărora vom înfrumuseța zona centrală a orașului în anul capitalei culturale.

                              –

Recomandările noastre

Cele mai citite articole