Muzeul Naţional de Artă Timişoara (MNArT) a vernisat, sâmbătă, expoziţia „Luminile lui Caravaggio. Începutul modernităţii în pictura europeană, capodopere din colecţia Roberto Longhi„, estimată de amfitrioni a fi cea mai valoroasă, pentru public, după anul Capitalei Europene a Culturii TM2023, patronat de expoziţia „Brâncuşi: surse româneşti şi perspective europene„.
MNArT aduce în spaţiul artei plastice româneşti o nouă premieră absolută, găzduind pe simeze prima lucrare semnată de Michelangelo Merisi da Caravaggio, „Băiat muşcat de şopârlă” (1597), dar şi opere create de pictori care s-au inspirat din stilul acestuia.
„Expoziţia ‘Luminile lui Caravaggio. Începutul modernităţii în pictura europeană, capodopere din colecţia Roberto Longhi’, este un eveniment cultural de o importanţă excepţională, care aduce în prim-plan esenţa tradiţiei picturii europene clasice, într-un moment istoric dominat de reconfigurări globale profunde. Ea reuneşte capodopere care reflectă un dialog complex între patrimoniul artistic al colecţiilor Ormos Zsigmond (fondatorul MNArT, n.r.), Roberto Longhi şi stilul tenebrist. Împreună, aceste colecţii valorifică legăturile istorico-estetice ale Vechii Europe, reamintind publicului rădăcinile puternice ale tradiţiei europene (…), dar şi forţa semnificantă a contrastelor în dialog şi reflexii. (…). Prin această expoziţie, MNArT oferă un răspuns filosofic la dilemele timpurilor noastre, reafirmând filonul axiologic care a modelat civilizaţia europeană şi subliniind actualitatea valorilor care ne conectează profund cu trecutul nostru comun„, a declarat directorul MNArT, Filip Petcu, în deschiderea vernisajului.
Preşedintele Fundaţiei Longhi, Cristina Acidini, a punctat, în context, că prin acest eveniment, MNArT permite unui vast public din România să intre în contact cu două mari personalităţi ale lumii culturale a secolului XX în Italia, Roberto Longhi şi Ana Banti şi cu moştenirea lor extraordinară.
„Colecţia de pictură caravaggescă constituită de familia Longhi, care a atins apogeul cu lucrarea ‘Băiat muşcat de şopârlă’, semnată de Caravaggio, a coincis cu redescoperirea acestui curent artistic, apreciat astăzi în întreaga lume„, a afirmat Cristina Acidini, curator al expoziţiei.
Acest eveniment-fanion dedicat picturii lui Caravaggio şi artiştilor din cercul său, care cuprinde 33 de creatori ai picturii europene, prezintă 43 de opere aduse de la Florenţa.
Într-un context marcat de globalizare şi transformări politice şi sociale, expoziţia accentuează importanţa revenirii la om, la figura umană centrală, ca reflex al valorilor perene şi al aspiraţiilor artistice universale.
Preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Alfred Simonis, principalul finanţator al expoziţiei, a subliniat că investiţiile în artă şi cultură se văd mai târziu, dar au relevanţă.
„Vă asigur că de acum înainte vom lua în discuţie, împreună cu directorul MNArT, proiectele pe care muzeul le are pentru anul viitor, ca o predictibilitate, să ştim ce vom avea de finanţat. Vrem să aduce şi Monet şi Picasso şi alte evenimente de amploare precum este acesta„, a arătat Alfred Simonis.
Consiliul Judeţean Timiş a alocat MNArT pentru această expoziţie 2,3 milioane de lei (aproape 462.000 de euro). Din această sumă, pentru servicii de împrumut, curatoriat, transport şi asigurare au fost plăţi către fundaţia din Florenţa în valoare de 360.000 euro.
Prin expoziţia „Luminile lui Caravaggio”, Timişoara se menţine în topul destinaţiilor culturale din România dar şi pe o hartă internaţională relevantă pentru arta din spaţiul european.
Foto: Dani Amariei