Timiș: multe companii nu reuşesc să-i readucă la munca din birou pe salariaţi – nici câte două-trei zile pe săptămână

Rectorul Universităţii Politehnica din Timişoara (UPT), Florin Drăgan, a declarat, joi, că după doi ani de restricţii pandemice a crescut de şapte ori numărul celor care lucrează în sistem telemuncă, dar conducerile companiilor care au făcut angajările nu reuşesc să-i readucă la munca din birou pe salariaţi, nici câte două-trei zile pe săptămână.

Pentru a-i atrage pe angajaţi să revină la birou, conducerile companiilor au început să organizeze câte un eveniment săptămânal, care să-i determine pe salariaţi să se reobişnuiască cu climatul de lucru din companie.

De asemenea, rectorul UPT a remarcat, odată cu începerea noului an universitar, că foarte mulţi dintre studenţi au deja şi câte un job în sistem de telemuncă, iar productivitatea muncii de acasă a crescut, acolo unde există un climat prielnic.

„Multe companii din zona IT&C vor ca angajaţii să revină la birou câteva zile pe săptămână. Angajaţii, în schimb, doresc păstrarea sistemului de lucru de acasă. După mai bine de doi ani de când firmele au adoptat forţat sistemul de lucru de acasă, nu s-a produs o revenire la birou. În prezent, companiile încep să organizeze săptămânal evenimente la birou, dar în continuare se lovesc de refuzul angajaţilor”, spune rectorul UPT.

În judeţul Timiş, potrivit datelor Inspectoratului Teritorial de Muncă, în luna august erau peste 30.000 de angajaţi care lucrau în sistem de telemuncă, de aproximativ şapte ori mai mulţi decât la începutul anului 2020, înainte de pandemie. Acest lucru arată că sistemul „work from home” a rămas în vigoare şi după eliminarea tuturor restricţiilor.

„Concluzia principală este că firmele doresc să îi aducă pe angajaţi la birou măcar două-trei zile pe săptămână, dar nu prea reuşesc. În ultimele luni, unele companii, săptămânal, au început să organizeze la sediul companiei diverse evenimente pentru a-i încuraja pe oameni să revină. De exemplu, sunt zile în care, în timpul programului de lucru, câteva ore sunt rezervate pentru karaoke, pentru a mânca împreună sau pentru activităţi care să îi apropie pe angajaţi. Unii dintre ei vin doar pentru acel eveniment, dar zilele următoare rămân acasă. Productivitatea muncii de acasă nu s-a dovedit a fi mai scăzută, dimpotrivă, în cazul în care mediul de acasă permite un climat de muncă, aceasta a crescut”, detaliază rectorul Florin Drăgan.

Pe de altă parte, odată cu revenirea predării în format faţă în faţă în universităţi, profesorii UPT au observat numărul în creştere al studenţilor care lucrează. Prin sistemul de lucru de acasă, companiile au putut să recruteze mai uşor, iar tinerii au putut să îşi gestioneze altfel timpul. Chiar dacă sistemul a funcţionat bine în perioada restricţiilor, reprezentanţii companiilor îşi doresc să adopte un mod de lucru hibrid pentru ca angajaţii să nu piardă contactul cu principiile firmei şi cultura organizaţională.

„Sunt deja studenţi care s-au angajat încă din anul I de facultate la companii din zona IT&C pentru că timpul le-a permis acest lucru. Cu ei încercăm să vorbim mai mult, să îi aducem mai mult la orele faţă în faţă pentru că noi, ca universitate, le dezvoltăm abilităţi dintr-o gamă mai vastă a tehnologiei, în timp ce companiile îi pregătesc doar pentru o mică parte din produsul pe care îl dezvoltă”, susţine rectorul UPT.

În prezent, companiile au posibilitatea legală să le ofere angajaţilor 400 de lei pentru plata utilităţilor dacă lucrează de acasă, însă sunt puţine care oferă acest beneficiu. În perioada restricţiilor, unele firme plăteau o parte din facturile salariaţilor, însă de la eliminarea restricţiilor au renunţat la acest lucru.

„Dacă lucrează doar de acasă, angajatul poate pleca mai uşor către o altă companie, nu este legat de colegi sau de mediul de lucru. Acum, în sezonul toamnă-iarnă, rămâne de văzut dacă revin la birouri, mai ales că angajatorii nu le-au oferit bani pentru plata utilităţilor, dacă lucrează de acasă. Motivele invocate pornesc de la faptul că angajatul poate compensa aceste costuri din cheltuielile cu transportul, dar şi din faptul că activitatea de telemuncă integrală, fără prezenţa la birou, este o dorinţă a angajaţilor, iar compania preferă un format hibrid”, a încheiat Florin Drăgan.

Recomandările noastre

Cele mai citite articole