Aeroportul Internaţional George Enescu Bacău a primit notele cele mai mari de la pasagerii săi în timp ce Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti a fost depunctat pentru aglomeraţie şi lipsa personalului, potrivit unui studiu cu privire la situaţia aeroporturilor din România, realizat de o agenţie de turism online.
Studiul a fost elaborat printr-un sistem de notare a celor mai reprezentative caracteristici pentru un aeroport: curăţenie, aspect, semnalizare, amabilitatea personalului, accesibilitate, calitate şi preţurile facilităţilor (magazine, restaurante, parcare). Documentul însumează opiniile şi preferinţele pasagerilor în ceea ce priveşte aeroporturile interne, dar şi criteriile în baza cărora s-a făcut această evaluare.
„Una dintre noutăţile aduse de pandemie pentru domeniul turismului şi al călătoriilor cu avionul este creşterea interesului pentru zborurile interne, în special pe rute a căror alternativă rutieră ar însemna foarte multe ore petrecute în trafic, dar şi creşterea numărului de rute externe operate de pe aeroporturi secundare din România. Astfel, comparativ cu anul 2019 când la nivel naţional aeroporturile au înregistrat peste 23 de milioane de pasageri, dintre care peste 60% au sosit / plecat de pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, în perioada post-pandemică observăm o creştere a rutelor şi a numărului de pasageri ce optează pentru a ateriza / decola folosind aeroporturile mai mici din România”, potrivit studiului realizat de Vola.ro.
Aeroportul din Otopeni gestionează şi cel mai mare volum al traficului aerian, operând atât curse interne, cât şi externe, şi este principalul punct de conexiune între România şi nenumărate destinaţii din Europa şi restul lumii. Graţie portofoliului generos de companii aeriene şi a varietăţii de rute pe care le asigură, acesta a fost ales de 70,6% dintre participanţii la studiu.
În acelaşi timp, însă, călătorii au remarcat aglomeraţia care se formează pe Otopeni, cozile şi lipsa personalului suficient, factori care îngreunează procedurile din aeroport, cauzând întârzieri, probleme cu bagajele, modificări de program de zbor. Prin urmare, respondenţii au observat că, din acest punct de vedere, aeroportul Henri Coandă are nevoie mai multă atenţie, astfel încât să funcţioneze la standardele aeroporturilor din marile capitale europene.
Cel mai important punct de legătură aerian din zona Transilvaniei, Aeroportul Internaţional Avram Iancu a fost apreciat pentru curăţenie (9/10), amabilitatea personalului (9.1/10) şi semnalizarea eficientă a porţilor şi a ghişeelor (9/10).
Fiind un aeroport mai mic decât Otopeni, acesta operează un număr restrâns de curse interne şi externe, însă este foarte bine conectat, asigurând zboruri către toate marile oraşe ale României, dar şi către principalele destinaţii europene (Germania, Franţa, Spania, Italia, Marea Britanie). Un alt minus al aeroportului Avram Iancu, raportat de participanţii la studiul Vola.ro, este reprezentat de lipsa varietăţii în ceea ce priveşte restaurantele şi magazinele disponibile.
Renovat în urma unor investiţii private şi cu un terminal nou dat în folosinţă, Aeroportul Internaţional George Enescu Bacău a primit cele mai mari note de la pasagerii săi. Cele mai mare note au fost acordate pentru semnalizarea eficientă (9.4/10) şi curăţenie (9.1/10), fiind printre singurele aeroporturi apreciate pentru atenţia la curăţenie.
„De asemenea, merită menţionat faptul că, în ciuda faptului că este un aeroport mic, acesta asigură zboruri directe către câteva dintre cele mai căutate destinaţii: Marea Britanie, Italia şi Spania. Pasagerii pot ajunge la el atât cu maşina personală, cât şi cu transportul în comun (autobuz, taxi)”, se arată în documentul citat.
Aeroportul Internaţional Iaşi este principalul punct de conexiune între Moldova şi celelalte oraşe din ţară, dar şi nenumărate destinaţii europene.
Acesta a obţinut note bune pentru semnalizarea eficientă (9/10), graţie spaţiului organizat, care îi ajută pe călători să găsească rapid porţile şi ghişeele. Totodată, aeroportul din Iaşi dispune şi de un centru de vaccinare fără programare. De asemenea, acesta oferă un acces facil tuturor pasagerilor, atât cu maşina personală, cât şi cu transportul în comun (autobuz, taxi, servicii de ridesharing).
Pasagerii care au tranzitat Aeroportul Internaţional Ştefan cel Mare Suceava au notat dur câteva aspecte precum curăţenia (7.7/10), amabilitatea personalului (7.3/10) şi accesibilitatea (6.6/10). Fiind un aeroport destul de mic, portofoliul acestuia nu include numeroase companii aeriene, astfel că operează un număr restrâns de rute, atât în România, cât şi în Europa (Italia, Marea Britanie, Germania). Este totuşi o reuşită că se află în clasament alături de aeroporturile mari ale României, Bucureşti – Otopeni, Cluj Napoca şi Iaşi.
Pe lângă cele cinci aeroporturi menţionate, care au primit cele mai multe voturi din partea pasagerilor participanţi la studiu, pe listă au fost incluse şi aeroporturile din Sibiu, Craiova şi Timişoara.
Aeroportul Internaţional Sibiu, de exemplu, a obţinut note mari pentru amabilitatea personajului, dar şi pentru accesibilitate, având conexiuni bune cu centrul oraşului. Aeroportul Internaţional Craiova a fost şi el votat pentru semnalizarea eficientă a reperelor principale şi pentru accesibilitate, fiind situat la scurtă distanţă de oraş. Totodată, acesta a obţinut calificative mari la capitolul curăţenie. Aeroportul Internaţional Timişoara a fost apreciat de călători pentru semnalizare şi curăţenie.
Potrivit realizatorilor studiului, un aspect important de menţionat este că toate aeroporturile incluse în acest raport au fost sancţionate pentru preţurile mari şi foarte mari din magazinele şi restaurantele amenajate în cadrul lor.
Studiul Vola.ro a fost realizat la finalul lunii septembrie şi începutul lunii octombrie 2021, pe un eşantion de 238 de respondenţi care au călătorit pe aeroporturile din România şi pe care le-au evaluat în funcţie de curăţenie, aspect, semnalizare, amabilitatea personalului, accesibilitate, calitate şi preţurile facilităţilor (magazine, restaurante, parcare). Evaluările aeroporturilor în categorii individuale au fost calculate pe baza mediei aritmetice a valorilor furnizate în răspunsuri. Studiul Vola.ro nu are caracterul unui sondaj reprezentativ de piaţă.
Vola.ro oferă servicii complete de turism precum suport pentru rezervarea biletelor de avion de linie şi low-cost, opţiunea de bilete rambursabile, rezervări hoteluri, city-break-uri, vacanţe, asigurări medicale de călătorie şi servicii de rent-a-car.
În 2019, Vola.ro a avut o cifră de afaceri de aproximativ 10,6 milioane de euro la un volum de tranzacţii de 71 milioane de euro.