Ministrul Transporturilor, Sorin “OUG13” Grindeanu a efectuat astăzi prima vizită oficială în județul Timiș.
În stil bine-cunoscut pentru toată lumea, “PM“, așa cum era poreclit înainte de surghiunul de lux de la Ancom, a făcut ce știe mai bine. A amenințat pe toată lumea, fără să ofere nicio soluție, a făcut o mârlănie instituțională și posibil o nelegalitate. E și de înțeles, abia se întâlnise cu favoritul său de la Consiliul Județean, Nica Alin, cercetat de ANI pentru conflict de interese.
Așa cum am arătat într-un articol anterior, Sorin Grindeanu a fluturat într-o conferință de presă, într-un mod șocant de ridicol, o hârtie adresată Primăriei Timișoara, pe care a adus-o de la București, ca un veritabil șef de poștalion, și neștiind cui să o dea, l-a chemat pe directorul Culiță Chiș, aflat în conflict cu actuala administrație, pentru a-i înmâna hârtia (n.r. agrementul tehnic pentru tramvaiul turcesc).
Gestul ostentativ, care se dorea o aroganță, un flit, la adresa primarului Dominic Fritz, este un flit dat timișorenilor.
Protocolul, eticheta, funcția, nu ar trebui să dea voie unui demnitar să aibă asemenea excese și derapaje. Și aici este de înțeles, a spus-o singur vicepremierul, în conferința de presă: “(…) am venit de la Mașloc (n.r. de la țară) de dimineață(…)“.
În al doilea rând, ministrul Transporturilor a comis o gafă instituțională, posibil chiar nelegală, așa cum susține viceprimarul USR al Timișoarei, Ruben Lațcău.
“Incompetența domnului Culiță Chiș mă obligă să clarific situația tramvaiului Bozankaya. Lipsa dumnealui de profesionalism pune și ministrul Transporturilor, pe dl Grindeanu, și primăria într-o situație ușor penibilă. Acest director nu cunoaște legislația, contractele și pașii necesari pentru omologarea tramvaiului și, aparent, a recomandat să ni se trimită agrementul tehnic pentru noul tramvai la primărie. Regret ca directorul Chiș l-a indus în eroare pe dl Ministru. Atât noi cât și producătorul suntem în contact cu cei de la Autoritatea Feroviară Română (AFER) și știm de joi de acest agrement, care este unul condiționat, doar pe 6 luni. Mai sunt doi pași esențiali de făcut ca tramvaiul să aibă un agrement final (vizită AFER pentru a verifica capacitatea de producție din Turcia și emiterea documentelor pentru cele 14 sisteme esențiale electronice). Marea surpriză a noastră – și a producătorului Bozankaya – este că agrementul temporar nu a ajuns la Bozankaya, cel ce a făcut contract de teste cu AFER și l-a și plătit. Degeaba ajunge acest agrement la prefectură sau la primărie dacă nu ajunge la producător, iar producătorul pe baza lui, împreună cu noi, pornește procedurile de recepție a tramvaiului. Din acest motiv semnăm contracte și respectăm reguli: pentru ca lucrurile să funcționeze de la sine. Am să mă asigur că documentul nu va ajunge în mâinile domnului Chiș, cunoscut pentru lipsa lui de înțelegere pentru documente oficiale și autorizații, și îl voi transmite imediat la destinatarul final, producătorul tramvaiului, spune Ruben Lațcău, într-o declarație de presă.
Primăria Timișoara are obligația de a merge mai departe și a sesiza organele competente în acest caz, deoarece fiind vorba despre un document adresat unei entități private, un producător, se prea poate să se fi încălcat și anumite reguli privind confidențialitatea documentelor, având în vedere că s-ar putea ca persoane neautorizate să fi intrat în posesia actelor, aici fiind vorba atât de angajatul primăriei, cât și de ministru.
Mai mult, ONG-urile vigilente în apărarea statului de drept, ar putea sesiza Parchetul General, pentru a lămuri acest incident, care altfel va ridica semne de întrebare o lungă perioadă de timp.