Teatrul German de Stat Timișoara începe repetițiile la noul său spectacol: „Lysistrata 3.0” după Aristofan, în regia lui Niky Wolcz, scenografia de Helmut Stürmer
Teatrul German de Stat Timișoara anunță începerea unei noi producții – spectacolul „Lysistrata 3.0” de Aristofan, în regia lui Niky Wolcz – care va avea premiera în 23 aprilie 2023, începând cu ora 19.30. Niky Wolcz nu este la prima colaborare cu Teatrului German, el mai fiind invitat să monteze Leonce și Lena (în 2021), după un text de Georg Büchner, dar și Ținuturile joase (în 2012), după volumul scriitoarei Herta Müller, premiată cu un Nobel pentru literatură. Alături de el, din echipa de producție va face parte și scenograful Helmut Stürmer, care a lucrat de mai multe ori cu Teatrul German, cel mai recent la „Leonce și Lena”, dar și la „Incredibila și trista poveste a candidei Eréndira și a bunicii sale fără suflet” (regia Yuri Kordonsky), pentru care a câștigat un premiu UNITER pentru decor.
Îi cunoaștem cu adevărat pe autorii antichității clasice? Răspunsul sincer la această întrebare ar fi nu. Prin urmare, nu știm nici că acești autori, printre altele, s-au pronunțat asupra unor probleme ale vremii lor, unele dintre întrebări ajungând până în zilele noastre și fiind chiar de o actualitate arzătoare având în vedere invazia Ucrainei de către Rusia. Aristofan a fost martor la Războiul Peloponezului și a scris piese de teatru despre el. Mai mult, a reușit chiar să scrie o comedie despre el, „Lisistrata”. Este vorba despre bărbații care declanșează războiul și despre femeile din Atena și Sparta care vor să aducă pacea refuzând să facă sex cu soții lor.
Cu: Ioana Iacob, Enikő Blénessy, Daniela Török, Olga Török, Isa Berger, Tatiana Sessler-Toami, Alma Diaconu, Simona Vintilă, Aida Olaru, Dana Borteanu, Maria Gagea (invitat), Jacqueline Kohl (invitat), Boris Gaza, Franz Kattesch, Harald Weisz, Daniel Ghidel, Richard Hladik, Rareș Hontzu, Alexandru Mihăescu, Yannick Becker, Robert Bogdanov-Schein, Radu Brănici
Regie: Niky Wolcz (a.G.) • Decorul: Helmut Stürmer (a.G.) • Costume: Ioana Popescu • Dramaturgie: Rudolf Herbert • Pregătire muzicală: Roxana Ardeleanu (a. G.) • Vorbire scenică: Gabriele Chiteală (a.G.) • Asistență de decor: Zsolt Fehérvári (a.G.) • Asistență de regie: Isolde Cobeţ • Machiaj: Bojita Ilici • Regie tehnică: Costinel Stănescu
Niky Wolcz s-a născut la Timișoara și a studiat actoria la Academia de Teatru și Film din București. Și-a început cariera de actor la TGST, ulterior a jucat și la renumitul teatru Bulandra din București și a apărut în filmul „Reconstituirea” al lui Lucian Pintilie, care a scris istorie în cinematografia românească. După ce a părăsit țara în 1975, a regizat piese de teatru la numeroase teatre importante din Germania, printre care Bochum, Frankfurt, Essen și Freiburg. Printre spectacolele sale de regie se numără „Macbeth” de W. Shakespeare, „Așteptându-l pe Godot” de S. Beckett și opera „Don Giovanni” de W. A. Mozart. De la mijlocul anilor 1990, Wolcz a predat actoria la Universitatea Columbia din New York, împreună cu soția sa Ursula Wolcz și Andrei Șerban. A lucrat ca regizor și coregraf la Teatrul La MaMa din New York, la American Repertory Theatre din Boston și la Metropolitan Opera din New York.
Helmut Stürmer se naște la Timișoara și în 1967 își încheie studiile la Academia de Artă Nicolae Grigorescu din București. Lucrează aproape un deceniu ca scenograf la teatrul din Sibiu și la teatrul Bulandra din București, dar și la teatrele din Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara. Pe lângă această activitate realizează și scenografia unor filme printre care „Nunta de piatră” de Mircea Veroiu și Dan Pița, și „Tănase Scatiu” de Dan Pița.
În același timp își face un nume și în străinătate. În 1971 și în 1975 colaborează cu Teatrul Municipal din Köln și crează scenografia pentru montări după texte de Georges Feydeau și Lew Tolstoi/Heinrich Böll. De asemenea colaborează cu Kammerspiele din München și cu Old Tote Theatre din Sidney. În 1977 părăsește România și se stabilește în Germania. Colaborează cu multe teatre din diferite țări ale Europei; după căderea comunismului revine des în România, unde colaborează din nou cu teatre și este onorat cu numeroase premii.